”Varför så kaxig, Alf?”
Carnegie, Carnegie och åter Carnegie. Det är det enda folk talar om på luncherna. En mörkblå windsorknut från Stockholm Kravatt är säker på att Carnegie kommer att säljas i sin helhet. Och det snart.
–?Inom ett kvartal eller så. Det blir en fin stek för Danske eller Norske. Det ligger en bra bit över 100 miljarder i förvaltat kapital och skvalpar där, säger windsorn.
En Djursholmsvilla på bästa adress har uträkningen klar.
–?Värdet för de delar som fortfarande har tillstånd, Max Matthiessen och de utländska dotterbolagen, ligger på 1,5 miljarder, mycket lågt räknat. Då har Riksgälden fått sina pengar, Goldman sina och halva primärkapitalet räknats bort. Det är 20 kronor per aktie som borde gå till aktieägarna, säger villan.
–?Men det här börjar likna en svensk Yukos-affär. Och där är ju aktieägarna fortfarande lottlösa.
Nog om Carnegie. Det finns ju annat också. Andra banker till exempel.
–?Jag hörde att SEB har förlorat 600 miljoner kronor i ett enda fastighetsprojekt i Litauen. Dessutom sägs det att bankens folk i Litauen har blivit bortkopplade, eftersom de har agerat fult och skott sig själva. Det talar ju för att det kan komma fler smällar, säger en yogaentusiast med eget spa i källaren.
Och så snackas det konjunktur, förstås.
–?Det är disaster. Överallt. Mest talas det om Ryssland, om att det blir devalvering av rubeln. Det gör MTG till en fallande kniv som ingen vågar ta i just nu. Tv-marknaden kommer att börja falla nästa år, även här, säger en Audi TT, som ska få rulla även på vintervägarna i år.
–?Det talas om devalvering i Bulgarien också. Där har MTG precis gjort ett jätteförvärv och betalat alldeles för dyrt, säger sportbilen.
Betydligt bättre kursmässigt har det gått för Securitas.
–?Alf Göransson säljer nu stenhårt storyn om hur ocykliskt Securitas är. Varför är han så aggressiv? Han är för kaxig, jag tror inte på det där. Flygbranschen är en viktig kund, och folk flyger ju mindre. Och GM, en viktig kund i USA, kan mycket väl lägga ned fabriker, säger en jättesmörgås med handskalade räkor och mycket majonnäs.
I december ska dottern Loomis klara sig på egna börsben.
–?Det visas en massa slides på stan om hur kontanterna bara ökar och ökar i betydelse. Särskilt nu i lågkonjunkturen, för att folk känner sig mer osäkra. Men det är svårt att köpa det där, säger räkmackan.
Många av Golvets vänner är helt desillusionerade. Bland annat en mäklare med grå tinningar.
–?Det känns väldigt uppgivet på marknaden. Likviditet har fullständigt försvunnit de senaste dagarna. Det är ingen som orkar längre. Har vi bra köporder på morgonen, och börsen stiger, behövs det bara en pust, så är det ned igen, säger mäklaren.
Uttag från aktiefonder och utländska fonder som klivit av alla sina internationella exponeringar, ligger bakom tror han. Några tips har han dock.
–?Att köpa defensivt nu är knasigt. Alla försöker parkera där, men jag tror att man ska köpa fullständigt utbombade verkstadsbolag. Alfa Laval är ett sådant, och ABB som är sencykliskt. Jag tror att ABB kan rulla även i sämre tider, och det är nere i p/e sju nu. Det har jag aldrig sett tidigare, säger mäklaren.
Volvo betecknar han som ett wildcard.
–?Aktien kostar 35 kronor, det egna kapitalet ligger på 44 och du får 5,50 i utdelning i år. De kan möjligen sänka för nästa år, men i år lär utdelningen ligga kvar. Det är extremt billigt. När man kan köpa fina bolag så här billigt, då borde det vara köpläge, säger han men rycker på axlarna.
En annan bottenmarkör skulle kunna vara reaktionen på Nokias vinstvarning i fredags.
–?Trots att bolaget ser lägre volymer för såväl lurar som nätverk nästa år hade aktien hämtat igen nästan hela fredagens fall redan på måndagen. Det är en köpsignal som heter duga, säger en grön pennkjol med matchande väska.
Slutligen hör vi en förklaring till hedgefonden Ram Ones djupdykning i september och oktober, runt 10 procent båda månaderna.
–?De åkte också dit ordentligt på Volkswagen, precis som Zenit och Thyra, säger en randig halsduk.
God natt!
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.