Verktygsbolaget i Silicon Valley
För ungefär tre år sedan satt företagsledningen på verktygsbolaget Seco Tools på huvudkontoret i Fagersta och gnuggade sina geniknölar. De hade under en tid haft diskussioner om Seco Tools digitala framtid. Verktygsbranschen var under förändring och den som inte förnyade sitt sätt att arbeta på, riskerade att halka efter.
– Vi kände oss inte pressade, men vi visste att vi behövde en klar digital inriktning, säger Anders Ericsson, ansvarig för strategi och innovationsutveckling.
De kom fram till att hela företagsledningen skulle utbildas i hur man får fram nya innovationer. Under ett veckolångt besök i Silicon Valley träffade de en rad företag. Dels jättar som teknikkonglomeratet Cisco, mjukvarubolaget GE Digital, verkstadsbolaget Flex och molntjänstbolaget Salesforce, dels mindre bolag och fabriker.
– Vi ville lära oss förstå andra bolags och branschers digitala resa.
De delade in sig själva i tre grupper och hade varje kväll en genomgång av dagens lärdomar. Sista dagen satte de agendan för nästa steg.
De kom fram till att de skulle starta en konsultverksamhet med fokus på service. Något som skiljde sig från det bolaget tidigare hållit på med, som var att sälja produkter. Med den nya tjänsten skulle de kunna hjälpa sina kunder att arbeta effektivare.
– Dessutom bestämde vi oss för att skicka ett team med ingenjörer till Silicon Valley, där de under sex månader skulle få arbeta som en startup, säger Anders Ericsson.
I april 2017 flyttade tre ingenjörer, en svensk och två fransmän, in i en inkubator och minifabrik på Mission Street i San Francisco, som ägdes av den nya samarbetspartnern Flex.
– Ett annat sätt att göra det på hade varit att förvärva en startup eller sätta upp ett kontor i området, men vi ville göra resan på vårt sätt.
Teamets uppdrag var uppdelat i fyra delar: lär er hur ett öppet innovationsnätverk fungerar, skapa ett öppet innovationsnätverk åt Seco Tools, hitta nya sätt att arbeta med innovationer och ta fram minst två plattformar baserade på internet of things.
– Jag var chef för styrgruppen hemma i Sverige, som var tredje vecka hade ett distansmöte med teamet, säger Anders Ericsson.
I övrigt hade teamet i San Francisco fria tyglar.
– De blev verkligen entreprenörer, och jobbade i princip dygnet runt, vilket inte bara var bra. De blev ofta lite irriterade på styrgruppen som inte hängde med i deras utvecklingstakt. Och personligen var jag lite orolig över deras hälsa, säger Anders Ericsson. Efter sex månader kom teamet tillbaka med ett innovationsnätverk och nya arbetsmodeller.
– Vi lärde oss hur vi arbetar mer öppet med innovationer, vilket innebär att vi inte behöver äga allt själva. Dessutom behöver inte målet vara att ta fram en ny färdig produkt, det kan räcka med en första prototyp som vi sedan kan utveckla vidare.
Teamet hade också med sig tre nya plattformar baserade på internet of things, iot. Seco Tools valde att gå vidare med en av dem och den är i dag grunden för Seco Tools nya tjänst, Idem.
Det är en molnbaserad produktkatalog, baserad på iot. Bolaget självt kallar det en brygga mellan den fysiska och den digitala världen. Genom att märka verktygen med unika taggar kan kunderna, när de får förfrågningar om nya uppdrag, snabbt se vilka verktyg som behövs och vilka som fungerar ihop. Det går också att se om de redan finns i verkstaden eller om de behöver köpas in.
– Att utveckla ett nytt verktyg är väldigt svårt, så vi valde att fokusera på att lösa ett konkret problem som vi såg att framför allt många av våra lite mindre kunder hade, säger Anders Ericsson.
Idem har tagits fram i samarbete med bland annat amerikanska Flex och det svenska innovationsbolaget Serious Fun.
– Det finns andra liknande tjänster men vi har hittat en mer flexibel och betydligt billigare lösning för att både tagga verktygen och läsa information som finns kopplat till taggarna, säger Anders Ericsson.
Idem lanseras i april 2019 och kommer från start att innehålla runt en miljon olika verktyg.
Drygt 30 000 kommer från Seco Tools. Resten kommer från andra leverantörer, det vill säga även från konkurrenter.
Seco Tools har en marknadsandel på ungefär 5 procent. För att vara värdefulla för kunderna behövde även konkurrenternas verktyg finnas med i katalogen. Därför marknadsförs Idem under nytt varumärke. Själva tjänsten ska kostnadsmässigt bära sig själv och ge en förtjänst i paritet med det Seco Tools tjänar på sina produkter.
– Det är också ett sätt för oss att stärka vår position på marknaden, vilket i förlängningen kan öka vår försäljning av verktyg.
Idem är nu klar för lansering, men allt har inte gått enligt plan.
– Det hade nog varit bra med en lite längre tidsperiod, kanske 9–12 månader. Dessutom hade styrgruppen behövt vara bättre förberedd på sitt uppdrag.
Anders Ericsson tror att fler team kommer att skickas ut i världen för att ta till sig av kunnande.
– Så att fler anställda får möjlighet att utveckla idéer, men det behöver inte vara i Silicon Valley. Vi kommer under början av nästa år skriva avtal med en innovationshub i Paris, då vi har mycket verksamhet i Frankrike.
Seco Tools inte har någon fysisk närvaro kvar i Silicon Valley, men nätverket och samarbetspartnerna finns där än. Bolaget blev också nyligen del av ett forskningscentrum som drivs av Boeing i San Franciscos grannstad Oakland.
Text: Margaretha Levander
Seco Tools
Finns i över 70 länder
En av världens största leverantörer av verktyg för fräsning, svarvning, hålbearbetning och verktygssystem.
Omsättning: Seco är en division inom Sandvik Machining Solutions, som 2017 omsatte 36 miljarder kronor.
Antal anställda: 4 500.
Huvudkontor: I Fagersta, men finns representerade i över 70 länder.
Ägare: Del av Sandvikkoncernen.
10 tips från Seco Tools
1. Se till att veta var man befinner sig, och vart man vill.
2. Utbilda ledningsgruppen.
3. Hitta lämpligt sätt att göra den digitala resan på: förvärv, nytt kontor eller samarbeten är några alternativ.
4. Var beredd på att det krävs en kulturell förändring i företaget.
5. Skapa nätverk och partnerskap.
6. Involvera kunderna.
7. Hitta sätt att involvera och ta tillvarata medarbetares idéer.
8. Kom ihåg att det är relativt enkelt att generera idéer. Att utveckla och ta dem till marknaden är svårare.
9. Nya sätt att arbeta kräver nya affärsmodeller och avtal.
10. Dokumentera och informera hela företaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.