Vinnare på tv-reklam
KÖP.
Tv-reklam är ett elände, åtminstone för tittarna. Ett tips är att köpa aktier i MTG, då kanske det känns lite bättre nästa gång favoritprogrammet bryts för reklam. Den som köpte aktien på Affärsvärldens rekommendation för två år sedan kan glädja sig åt att kursen i det närmaste fördubblats. Är det dags att ta hem vinsten? Vi tror inte det.
I höst är reklamintäkterna i Skandinavien i fokus. Många bedömare trodde att återhämtningen skulle ta tid, men så blev det inte. Under första halvåret i år har MTG-ägda Viasats fri-tv ökat försäljningen med 17 procent. Dit hör de svenska kanalerna TV3, TV6, TV8 och nykomlingen TV10, med inriktning på sport, fakta och dokumentärer, som började sända den 1 september.
I Norge och Sverige har tittarandelarna ökat någon procentenhet, till 28 respektive 37 procent, medan andelen i Danmark ligger kvar på 24 procent. Detta är viktigt då reklamköparna är intresserade av hur många tittare i rätt målgrupp som nås via kanalernas utbud. Fri-tv svarade för strax under 30 procent av koncernens försäljning under första halvåret i år och drygt 40 procent av rörelseresultatet på totalt 1,25 miljarder kronor.
En tredjedel av resultatet kommer från betal-tv i Norden, där tillväxten var mer modesta 7 procent. I juni tecknades avtal med Comhem om att Viasat får sälja sitt premiumpaket till operatörens 1,65 miljoner kunder i Sverige. Dessutom har Viasat köpt sändningsrättigheterna för Premier League för kommande tre säsonger. Det borde få fotbollsfantasterna att lätta på plånboken till förmån för Viasat.
På längre sikt kommer MTG:s verksamheter i Baltikum, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och nykomlingen Ghana att få allt större betydelse. Inom tv är detta tillväxtmarknader där antalet reklamkronor per tittare är lägre än i väst.
Tajmingen för köpet av bulgariska Nova Televesia sommaren 2008 var urusel. MTG betalade 620 miljoner euro, 32 gånger rörelseresultatet. Under förra året skrevs värdet ned till hälften och resultatet belastades med 3,3 miljarder kronor, vilket gjorde att MTG gick back 1,4 miljarder. MTG:s vd Hans-Holger Albrecht har dock uttryckt förhoppning om att det nu är färdignedskrivet. Under första halvåret i år gick Bulgarien jämnt upp trots tappade marknadsandelar till statstelevisionen som haft framgångar med fotbolls-VM och “Big Brother”. MTG har dock stärkt sitt programutbud vilket förhoppningsvis ger avtryck i tittarsiffrorna.
I ryska CTC Media, där MTG äger 38,9 procent, går utvecklingen i dag åt rätt håll och bolaget väntas bidra positivt till resultatet framöver. Innehavet är bokfört till 2 miljarder kronor medan marknadsvärdet på posten ligger på runt 9 miljarder.
Under fjärde kvartalet planerar MTG att dela ut internethandelsverksamheten Cdon Group till aktieägarna. I gruppen finns förutom underhållningsshopen Cdon, sex andra nätbutiker med inriktning på allt från mode till leksaker och hälsokost. Det är klokt att skilja av Cdon som svarar för runt 13 procent av MTG:s försäljning men bara 5 procent av rörelseresultatet. När MTG hade kapitalmarknadsdag i början av juni angavs värdet på Cdon Group till 2,4 miljarder kronor baserat på ett genomsnitt av analytikerkårens prognoser.
MTG har en trevlig historik. Sedan år 2002 har försäljningen i genomsnitt ökat med 13 procent per år och rörelseresultatet, rensat för engångsposter, med 26 procent. Målet är att växa organiskt med minst 10 procent per år samtidigt som rörelsemarginalen i Viasat Broadcasting ska vara högre än 20 procent. Det är rimligt, under första halvåret i år låg den på 18 procent.
Vi räknar med att MTG tjänar 26 kronor per aktie i år och 33,50 kronor under 2011. Det betyder att aktien handlas till 15 gånger nästa års vinst. Dyrt? Ja, troligen. Men då marknaden historiskt har överdrivit trenden under såväl goda som dåliga tider, antar vi att så blir fallet även denna gång. Sedan 2002 har aktien i snitt värderats till p/e 17 på kommande års vinst. Det ger ett motiverat värde på 569 kronor, vilket också blir vår riktkurs.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.