Bankerna gillar maraton

Precis som många stora arenor numera har ett bolagsnamn kopplat till sig, såsom Ericsson Globe eller Tele 2 Arena så har flera maratonlopp runt om i världen ett bolagsnamn kopplat till sig.

I Stockholm är det officiella namnet på det långa loppet Asics Stockholm Marathon. I Köpenhamn: Telenor Copenhagen Marathon, och i Kanada har en kanadensisk multinationell bankkoncern gett sin prägel på loppet – Scotiabank Ottawa Marathon. Andra storbanker som vill kopplas ihop med maratonlopp syns i delstaten Illinois den 13 oktober i år då Bank of America Chicago Marathon äger rum. Även utanför västvärlden återfinns trenden. I Jaipur, huvudstaden i delstaten Rajasthan i nordvästra Indien, heter loppet som äger rum den 2 februari AU Bank Jaipur Marathon.

Fler banker som säger sig vilja ta ett socialt ansvar återfinns också i Mellanöstern. I Kuwait heter loppet Gulf Bank 642 Marathon. Det anordnas i fyra olika distanser, från en halv mil, en mil, en halvmara till ett maraton.

Nordiska banker då? Är inte de med och döper något maraton runt om i världen? Jodå. Ett exempel på det finns i Baltikum, i Litauens huvudsta, med loppet Danske Bank Vilnius Marathon.

De sex största

Abbot World Marathon Majors är en maratonserie som består av sex av de största och mest berömda maraton-loppen i världen. Loppen äger rum i Tokyo, Boston, London, Berlin, Chicago och New York City.

Drama vid mållinjen

Maratonloppet vid OS i London 1908 fick en dramatisk avslutning. Löparen Dorando Pietri kom först in på stadion men han var helt utmattad och sprang först åt fel håll. Han visades rätt men föll flera gånger och hjälptes till sist över mållinjen. Hjälpen innebar att han blev diskvalificerad och segern gick i stället till amerikanen Johnny Hayes.

3 100

… kronor per person och dygn. Så mycket spenderade varje besökare under Stockholm Marathon i fjol, vilket innebar en turistekonomisk omsättning på 234 miljoner kronor under evenemanget.

En pigg 41-årig

Det är 40 år sedan Stockholm Marathon hölls första gången 1979. Den 1 juni i år arrangeras eventet för 41:a gången. Till fjolårets maraton var 20 000 löpare från 102 nationer anmälda. Teknikkonsultbolaget Sweco gjorde en undersökning på besökarantalet i fjol. Den visade bland annat att nära två tredjedelar av löparna hade rest till Stockholm och att en av tio aldrig tidigare hade besökt staden. De svenska besökarna stannade i snitt 2,3 dagar och de utländska stannade i 3,3 dagar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.