G5 Entertainment
Oförtjänt stor rabatt på mobilspellådan
KÖP G5 Entertainment bockar förvisso av de för stunden populära aktieboxarna mjukvara och plattformsbolag, men när det kommer till intäkterna är de allt annat än de återkommande abonnemangspengar som tillskrivs stora värden hos hyllade software as a service-bolag. I stället handlar det om att via kortvariga marknadsföringskampanjer få till så kallade användarförvärv (”ua”, kort för user acquisition costs), där ett maximalt antal kunder, här i huvudsak målgruppen kvinnor 35 år och uppåt, ska lockas att testa på bolagets gratis förströelsespel (free to play, f2p) för smartphone och läsplatta via Googles, Apples och Amazons appbutiker.
Bland annat på grund av dålig framåtblickande sikt kring spelarpreferenser, och en konkurrens om spelarnas uppmärksamhet som förutsägbart går från benhård till stenhård, så värderas mobilgaming inte längre skyhögt på börserna. G5, grundat av tre ryska gamingentreprenörer, där vd Vlad Suglobov samt den operative chefen Alexander Tabunov sitter kvar på ledningsposition, har huvuddelen av personalen i Ryssland samt Ukraina och värderas i sin tur till rabatt mot mobilgaming. Detta trots att aktien, med återinvesterad utdelning, varit en ungefär 40-dubblare de senaste tio åren, samt en nära fyrdubblare de senaste fem åren (som enbart innefattar nuvarande f2p-strategi).
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här