Peka ut syndabockar löser inte problemen

Jakt på syndabockar, dolkstötslegender och förnekelse förvärrar ofta läget för företag i kris. Men ledningen kan agera för att bryta en negativ spiral.

De så kallade mjuka frågorna uppmärksammas mest under goda tider, när företagen har råd att skicka sina anställda på inspirerande kurser och trevliga lagarbetsövningar. I kristider, när det är som allra viktigast att se till att medarbetarna håller ångan uppe och fortsätter producera, är det ofta hr-budgeten som bantas först. Men varken dyra organisationskonsulter, påkostade event eller konferensresor är nödvändiga för att få folk att göra sitt jobb. Sunt chefsförnuft räcker långt. Det omvända, en företagsledning som i ett pressat läge plötsligt glömmer bort allt tidigare tal om ”peoples business”, riskerar att förvärra läget. Det saknas inte forskning kring vad som händer med grupper i kris. Här är några exempel:

l Syndabockar. Han/hon orsakade detta (och därför räcker det med att han/hon avskedas)! Syndabockar utses eftersom det har ett starkt symbolvärde och ger budskapet att man agerar kraftfullt. Faran med att utse en syndabock är att man riskerar att missa de verkliga problemen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här