Ser ökad konkurrens om förvärvsobjekten

Nya aktörer som mindre fonder och family offices har börjat intressera sig för teknikhandlare, säger Bo Annvik, vd på Indutrade.
Ser ökad konkurrens om förvärvsobjekten - bo-annvik-700_binary_6977574.jpg

Indutrade, vars största ägare sedan 2013 är det Fredrik Lundberg-ledda investmentbolaget L E Lundbergföretagen, som då övertog positionen från Industrivärden, hör till Stockholmsbörsens mest flitiga företagsförvärvare. Historiken tecknar en tydlig bild av köpiver. De senaste tio åren, sedan finanskrisåret 2009, då bolagets omsättning minskade med drygt 7 procent, har teknikhandelskoncernen köpt över 1oo verksamheter; numera består portföljen av över 200 dotterbolag. Det rör sig om en uppsjö olika teknikhandlare, som importerar industriella komponenter och system från utländska leverantörer och sedan säljer dessa vidare till (ofta stora) lokala kunder, verksamma i en rad branscher – exempelvis fordon, bygg, infrastruktur och verkstad. På det viset så fungerar teknikhandlaren som ett nav mellan tillverkare och slutkund, och fokus ligger vanligen på mer tekniskt avancerad­e och nischade industrikomponenter.

De senaste åren har det också tillkommit en växande skara av portföljbolag som sysslar med egentillverkade produkter, vilka säljs inte bara i närområdet utan exporteras i regel även till kunder runt om i övriga världen. Det unika med Indutrade – och börsens andra större teknikhandlare – är kanske inte själva produktinriktningen, utan snarare organisationens uppbyggnad. De över 200 dotterbolagen opererar under sina egna respektive varumärken och ges en långtgående självständighet i det dagliga operativa arbetet i kombination med ett tydligt resultat- och affärsansvar. De olika verksamheterna är i sin tur indelade i åtta affärsområden, bland annat utifrån geografisk marknad.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets