Från ”Fair” till ”Fairytale Value”
Under en kurs i redovisning på Handelshögskolan på 80-talet förklarade vår lärare att ambitionen med ett företags redovisning egentligen inte bara var att föra ner företagets ekonomiska transaktioner på papperet utan att ”försöka fånga företagets själ”. Någon kurskamrat (kan ha varit Alexander Bard) replikerade att detta då borde vara den nya frontlinjen inom den abstrakta konsten.
Så här snart 40 år senare kan man dock konstatera att verkligheten börjar närma sig denne lärares ambitioner. Den externa redovisningen hos många företag börjar mer beskriva ett själstillstånd än de mer krassa ekonomiska realiteterna. Detta gäller i synnerhet två av de branscher som fallit under mina yrkesmässiga bevakningsområden inom såväl kreditriskanalys som senare ekonomijournalistiken, skogsindustrin och fastighetssektorn.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här