Handlarhuset halvvägs hemma
Vänta. Den negativa lönsamhetstrend som synts i familjen Perssons H&M har för många blivit symbolen för en detaljhandel som håller på att ritas om i grunden. Investerare har också bränt sig på sko- och accessoarhandlaren Venue Retail Group samt klädkonglomeratet Retail and Brands (RNB) vars aktier fallit mer än 90 procent sedan finanskrisen. Till kategorin klädkedjor med ett tufft decennium i ryggen kan även MQ och Kappahl läggas.
För att möta konkurrensen från e-handeln har ”omnichannel”, alltså försäljning i såväl e-handel som butik, blivit ett modeord i bolagens finansiella rapporter. Men med låga inträdesbarriärer kopieras alla vinnande koncept, varvid prispress följer. Alla effektivitetsförbättringar hamnar alltså i kundernas fickor och inte aktie- ägarnas. Det visar inte minst e-handlarnas genomsnittliga vinstmarginal på låga 2–3 procent.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här