Bonnier
Tronskiftet
Solbränd, kortklippt och som alltid elegant. Med översta skjortknappen avspänt uppknäppt förberedde sig Bonnierägda TV4-gruppens vd Casten Almqvist för att pressa sin nytillträdde kollega på SVT, Hanna Stjärne, på TV4:s scen i Almedalen. Visby badade i junisolen, men de mörka molnen över Sveriges mediebransch tornade upp sig från i stort sett alla håll med oförminskad styrka. Facebook och Google glufsar i sig annonspengarna. De svenska mediehusen vet att deras gamla affärsmodeller krackelerar. Alla vill in i den digitala framtiden. Men hittills har få levererat svaret på hur de analoga intäkternas bortfall ska kunna kompenseras.
Det var den sista dagen i juni i år. Almqvist, som tidigare i karriären fått smeknamnet Casten med kvasten för sin förmåga att skära kostnader, skulle fråga ut Stjärne om det speciella ansvar som SVT har i och med sin särställning som licensfinansierat medieföretag som konkurrerar med de kommersiella om publikens gunst. Men vad som skulle bli Castens hörna blev snart i stället Hannas hörna, tasslades det bland medieeliten i publiken.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här