Nykomling utan lyftkraft

Jetpak ser ut som ett stabilt bolag med hygglig vinstmarginal. Konjunkturkänslighet och begränsad marknadspotential får dock Affärsvärlden att avstå.
jetpak

VÄNTA Logistikföretaget Jetpak är en av börsens nykomlingar. Bolaget, som ägnar sig åt tidskritiska expressleveranser via flyg i Norden för företagskunder, noterades på First North den 5 december. Någon flygande start har aktien dock inte fått. Priset i emissionen blev 45 kronor, i botten av teckningskursintervallet 45–53 kronor, och trots draghjälp från en allmänt stark aktiemarknad har aktien tappat runt 5 procent sedan dess. Jetpak tog i emissionen in 235 miljoner kronor och hela beloppet går till att sänka bolagets skuldsättning.

Jetpak delar in sin verksamhet i två delar: Express Ad-hoc, med plötsliga beställningar av tidskritiska kurirtjänster, och Express Systemized, som även det är tidskritiska leveranser, men som bygger på ett återkommande och fördefinierat behov. Andelen av bolagets omsättning är relativt jämnt fördelad mellan de två verksamhetsområdena, men pengarna tjänas huvudsakligen på Ad-hoc-tjänsterna, som svarar för cirka 70 procent av bolagets täckningsbidrag. Marknaden är Norden, vilket i praktiken till största del betyder Sverige och Norge, där det av geografiska skäl finns behov av att skicka paket med flyg. Jetpak har också planer på expansion i Europa, och har gjort ett mindre förvärv i Belgien, men det är som sagt än så länge mest planer.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets