Analys Bredband2
Bredband2: På rätt spår igen

Bredband2 (1,05 kr) levererar bredband, telefoni, och andra tjänster till privat- och företagskunder i Sverige. Koncernen omsatte 600 Mkr med ett rörelseresultat på drygt 41 Mkr 2018 och har idag cirka 110 anställda.
Sedan senast vi skrev om Bredband 2 sommaren 2018 har aktien backat 30 procent. Förra veckan presenterade bolaget räkenskaperna för årets inledande kvartal. Några utvalda siffror från rapporten finns nedan.
Bredband2 | Q1 2019 | Q1 2018 |
Omsättning | 161 Mkr | 146 Mkr |
Tillväxt | 11% | 16% |
Bruttomarginal | 34,9% | 37,8% |
Rörelseresultat | 10,5 Mkr | 11,0 Mkr |
Rörelsemarginal | 6,5% | 7,5% |
Vinst per aktie | 0,012 kr | 0,012 kr |
Försäljningen under årets första kvartal ökade med 11 procent. Rörelseresultatet var i stort sett oförändrat medan rörelsemarginalen föll en procentenhet till 6,5 procent. Marginaltappet berodde främst på den lägre bruttomarginalen som sjönk nästan tre procentenheter. Mer om denna längre ned i analysen.
Nedan följer en sammanställning av hur bolagets intäkter utvecklats per affärssegment.
Affärsområden | Q1 2019 | Q1 2018 |
Privattjänster | 116 Mkr | 103 Mkr |
Tillväxt | 12% | 16% |
Andel av koncern | 72% | 71% |
Antal nya kunder | 3 100 st | 5 500 st |
Företagstjänster | 45,7 Mkr | 42,4 Mkr |
Tillväxt | 8% | 15% |
Andel av koncern | 28% | 29% |
Tillväxtdrivaren på koncernnivå är fortsatt privatsegmentet som växte 12 procent och utgör drygt 70 procent av omsättningen. Kundintaget uppgick till cirka 3 100 kunder. Det är något färre än under motsvarande kvartal i fjol men bättre än de föregående kvartalen under 2018.
Bredband2 hade vid periodens slut 226 000 privatkunder. Ett av de stora problemen under de senaste året har varit just det volatila kundintaget. 2017 var nettointaget 29 000 kunder. I fjol sjönk nettointaget till 7 000 kunder.
I fjärde kvartalet 2018 tappade Bredband2 cirka 5 000 kunder. Största anledningen till tappet var att fastighetsbolaget Lulebo sålt en del av sitt fastighetsbestånd. Därmed upphörde cirka 4 500 hushåll att vara ansluta till Bredband2:s nät. Även prishöjningar från nätägarna (exempelvis IP-Only) gjorde att Bredband2 höjde sitt pris mot slutkonsument vilket fick en negativ påverkan på kundintaget samt en ökad churn (kunder som lämnar).
Kundintag | Q1 2018 | Q2 2018 | Q3 2018 | Q4 2018 | Q1 2019 |
Antal nya kunder (netto) | 5 500 | 4 000 | 2 300 | -4 900 | 3 100 |
Den positiva kundintaget i första kvartalet är därmed glädjande. Bredband2 uppger att ”trenden för årets tre första månader är klart positiv” och att den omfattande marknadskampanjen som gjorts under våren förväntas ge god effekten på nykontrakteringen även framöver.
Bredband2 är en av de ledande aktörerna i de öppna näten. Ett öppet nät innebär att flera leverantörer konkurrerar. I de stängda (exklusiva) näten finns enbart en aktör att välja på. Av Bredband2s privatkunder finns 25 procent i de stängda näten.
Det betydligt mindre företagssegmentet växte 8 procent i första kvartalet. Orderingången från företag har förbättrats och Bredband2 har bland annat kontrakterat en ny kund med över etthundra sajter. Tillväxtsatsningen sker främst mot mindre och medelstora företag. Erbjudandet innehåller fler tilläggstjänster inom säkerhet där Bredband2s samarbete med Cisco sticker ut.
Nytt redovisningsregelverk
Bredband2 har under 2018 bytt redovisningsstandard från IFRS (som de flesta börsbolag tillämpar) till K3. Det innebär kortfattat att bolaget numera behöver skriva ned goodwill, istället för att göra en årlig nedskrivningsprövningar (impairment test).
Återstående goodwill per den 31 december 2018 var 5,2 Mkr. Denna kommer skrivas av under 2019 och 2020 (2,6 Mkr per år) och är således en delförklaring till varför vi antar att rörelsemarginalen ökar till 8 procent år 2021. Att bolaget byter redovisningsprincip är väcker dock en del frågor och får på de stora hela ses som ett litet minus.
År 2018 hade 77 procent av hushållen i Sverige tillgång till fiberbredband enligt Post- och telestyrelsens statistik. Regeringens målsättning är att ”95 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s år 2020”. Marknadstillväxten ser ut att vara god ett par år till i alla fall.
En ständig utmaning för operatörerna är prishöjningar från nätägarna som IP-Only och Skanova. Bruttomarginalen för både Bredband2 och dess konkurrenter har minskat de senaste åren på grund av dessa. Bredband2 förväntar sig inga större kostnadsökningar från nätägarna under 2019. Bruttomarginalen bör därmed bottna kring 35 procent. Men denna utveckling är förstås viktig att hålla koll på framöver.
En viktig differentieringsfaktor i branschen är en snabb och pålitlig kundtjänst. Vd, Daniel Krook, framhäver att bolagets kundtjänst har visat de bästa siffrorna i Bredband2s historia under första kvartalet i år. Vad mätparametern är framgår dock inte. Sannolikt att kundärenden löses snabbare och effektivare än förut.
Bolagets egenutvecklade affärssystem (CRM-system) BOSS sägs vara en framgångsfaktor till detta. Systemet möjliggör att Bredband2 enkelt kan följa kunderna på individuell basis.
Nedan följer våra prognoser på hur de kommande åren kan arta sig.
Bredband 2 | ||||
Börskurs: | 1,05 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 701,0 | |||
Börsvärde: | 736 Mkr | |||
Nettokassa: | 104 Mkr | |||
VD | Daniel Krook | |||
Styrelseordförande | Anders Lövgren | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 600 | 660 | 706 | 756 |
– Tillväxt | 13,9% | 10,0% | 7,0% | 7,0% |
Rörelseresultat | 41 | 46 | 53 | 60 |
– Rörelsemarginal | 6,8% | 7,0% | 7,5% | 8,0% |
Resultat efter skatt | 32 | 36 | 41 | 47 |
Vinst per aktie | 0,05 | 0,05 | 0,06 | 0,07 |
Utdelning per aktie | 0,05 | 0,05 | 0,05 | 0,05 |
Direktavkastning | 4,8% | 4,8% | 4,8% | 4,8% |
Avkastning på eget kapital | 32% | 49% | 54% | 55% |
Operativt kapital/omsättning | -11% | -10% | -9% | -9% |
Nettoskuld/EBIT | -3,0 | -2,7 | -2,5 | -2,3 |
P/E | 22,8 | 21,0 | 17,5 | 15,0 |
EV/EBIT | 15,4 | 13,7 | 11,9 | 10,5 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,8 |
I takt med den ökade fiberpenetrationen är det naturligt att den underliggande marknadstillväxten avtar. Vi tror dock Bredband2 har relativt goda möjligheter att växa kring 7–10 procent de kommande åren. En central faktor är så klart kundtillväxten men det finns också möjligheter till prishöjningar framöver. Bredband2 verkar generellt ha ganska låga priser relativt konkurrenterna i de öppna stadsnäten.
Vi tror att bolaget kan nå en rörelsemarginal om 8 procent 2021 (ungefär i nivå med vad bolaget presterade år 2017). En multipel på 13 gånger rörelseresultatet ger 35 procents uppsida.
Vill de sig väl så fortsätter Bredband2 att växa med tvåsiffriga tillväxttal samtidigt som skalbarheten blir god. Då ser vi stor potential kursmässigt. Bredband2 skulle även kunna vara en tänkbar uppköpskandidat (optimistiskt scenario).
Största risken är att avsaknaden av tydliga konkurrensfördelar gör sig påmind och att bruttomarginalen fortsätter ned (pessimistiskt scenario).
Börsplus slutsats
Konjunkturokänslig verksamhet med återkommande intäktsströmmar och starka kassaflöden är några faktorer som vi gillar med Bredband2. Minuset är de generiska produkterna med få differentieringsfaktorer och en ganska hög priskänslighet hos kunderna.
Varken Bredband2 eller Bahnhof har hängt med börsindex i år och båda aktierna är ned över 10 procent vardera. −12 procent respektive −20 procent mer specifikt och värderingsskillnaden mot Bahnhof är i dagsläget inte särskilt stor. Vi håller Bahnhof som vassare än Bredband2 på många punkter. Bland annat Bahnhof starka varumärke inom integritet. Men trots detta tror vi att Bredband2 kan bli en hygglig placering de kommande åren. Men då vill till det till såväl kundintag som bruttomarginal utvecklas åt rätt håll. Rådet blir köp.
Bredband2 tio största ägare | Andel |
Anders Lövgren (Ordförande) | 16,62% |
Dan Örjan Berglund | 13,34% |
Leif Danielsson | 7,92% |
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S | 4,75% |
Ulf Östberg | 3,82% |
Berenberg Funds | 3,68% |
Veralda Investment Ltd | 2,35% |
Daniel Krook (VD) | 2,00% |
Avanza Pension | 1,72% |
Pelagus Konsult AB | 1,71% |
Källa: Holdings per den 31 mars 2019 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.