Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic Healthbrands: Ett bra tillskott
Kosttillskottsbolaget lever en relativt anonym tillvaro som börsbolag. New Nordic har ett starkt distributionsnät och höga bruttomarginaler. Hur skalbar är egentligen affärsmodellen och är det dags att köpa aktien?

New Nordic Healthbrands (66 kr) utvecklar och säljer växtbaserade kosttillskott. Bolaget grundades 1992 och är noterat på First North.
Vi skrev om bolaget för fem månader sedan. Denna analys finns länkad nedan. Då stannade vi vid ett neutralt råd, sedan dess är aktien ned drygt 10 procent. Hur utvecklas verksamheten och är aktien nu köpvärd?
New Nordic Healthbrands | ||||
Börskurs: | 66,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 6,2 | |||
Börsvärde: | 409 Mkr | |||
Nettokassa: | 18 Mkr | |||
VD | Karl Kristian Bergman Jensen | |||
Styrelseordförande | Marinus Blåbjerg Sørensen | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 394 | 425 | 451 | 478 |
– Tillväxt | 14,2% | 7,9% | 6,0% | 6,0% |
Rörelseresultat | 34 | 38 | 43 | 48 |
– Rörelsemarginal | 8,7% | 9,0% | 9,5% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 27 | 29 | 33 | 36 |
Vinst per aktie | 4,28 | 4,70 | 5,20 | 5,90 |
Utdelning per aktie | 1,50 | 1,60 | 1,80 | 2,00 |
Direktavkastning | 2,3% | 2,4% | 2,7% | 3,0% |
Avkastning på eget kapital | 38% | 30% | 27% | 25% |
Operativt kapital/omsättning | 17% | 18% | 18% | 19% |
Nettoskuld/EBIT | -0,4 | -0,9 | -1,2 | -1,4 |
P/E | 15,4 | 14,0 | 12,7 | 11,2 |
EV/EBIT | 11,4 | 10,2 | 9,1 | 8,2 |
EV/Sales | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,8 |
Vi har listat några saker vi gillar med New Nordic.
- Växande marknad. Marknaden för kosttillskott spås enligt branschbedömare att växa med cirka 10 procent årligen de kommande åren. Dock med geografiska variationer. Den asiatiska marknaden väntas exempelvis växa 11 procent och Europa 7 procent.
- Stark distribution. New Nordic säljer sina produkter på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i 37 länder världen över. Bolaget uppger inte hur stor del som går via e-handel totalt sett. På vissa marknader sägs onlinedelen däremot utgöra upp emot 30 procent.
- Hög bruttomarginal. 2014 var bruttomarginalen 63,9 procent. 2018 hade marginalen stärkts till 70,5 procent. En orsak är fördelaktigare produktmix med högre andel högmarginalprodukter. Dessutom finns skalfördelar vid större volymer som bidrar positivt.
- Fin balansräkning. New Nordic har en ”ren” balansräkning med en nettokassa på ungefär 18 Mkr (per den 31 mars). Sedan dess har bolaget delat ut drygt 9 Mkr (1,50 kr per aktie).
- Stort insiderägande. Bolagets två grundare, Karl Kristian Bergman Jensen (VD) och Marinus Blåbjerg Sörensen (styrelseordförande) äger tillsammans drygt 79 procent av bolaget. Det är högt. Karl Kristian är född 1962 och Marinus är född 1951. Vad händer när dessa herrar går i pension? Köps bolaget kanske upp?
Trots höga bruttomarginaler är skalbarheten inte superimponerande. En förklaring är att bolaget fortsatt investerar i framtida tillväxt. En annan tänkbar orsak är att produkterna är i hög grad är beroende av marknadsföring.
New Nordic redovisar inte hur höga marknadsföringskostnaderna är. Men det utgör sannolikt den absoluta majoriteten av posten ”övriga externa kostnader”.
Fungerar bolagets produkter? Kanske, kanske inte. Men kosttillskott handlar mycket om att konsumenten upplever och/eller tror att det fungerar. Att många av bolagets produkter upplevs som lite ”hokus pokus-produkter” är inget plus. Men detta är inget som är unikt för New Nordic.
Utvecklingen på kvartalsbasis finns i diagrammet nedan.
New Nordic | Q2 2017 | Q3 2017 | Q4 2017 | Q1 2018 | Q2 2018 | Q3 2018 | Q4 2018 | Q1 2019 |
Omsättning | 88,9 Mkr | 88,3 Mkr | 86,6 Mkr | 88,4 Mkr | 95,0 Mkr | 113 Mkr | 97,6 Mkr | 104 Mkr |
Tillväxt | 17,0% | 4,2% | 22,8% | 9,3% | 6,9% | 27,6% | 12,7% | 17,3% |
Organisk tillväxt | 12,8% | 5,0% | 27,9% | 8,3% | 1,7% | 19,7% | 9,0% | 9,7% |
Bruttomarginal | 67,1% | 66,8% | 68,2% | 68,5% | 72,3% | 69,5% | 71,7% | 69,5% |
Rörelseresultat | 5,1 Mkr | 9,0 Mkr | 9,6 Mkr | 7,1 Mkr | 3,6 Mkr | 13,6 Mkr | 9,8 Mkr | 8,4 Mkr |
Rörelsemarginal | 5,7% | 10,2% | 11,1% | 8,1% | 3,8% | 12,1% | 10,1% | 8,1% |
Vinst per aktie | 0,61 kr | 1,13 kr | 1,07 kr | 0,91 kr | 0,47 kr | 1,73 kr | 1,17 kr | 1,09 kr |
Inledningen på 2019 var klart godkänd. New Nordic ökade försäljningen med 17,3 procent till 104 Mkr. I lokala valutor var tillväxten 9,7 procent, alltså i linje eller strax över marknadstillväxten. Samtliga geografiska marknader hade en bra utveckling enligt Vd.
Försäljningen i övriga Europa översteg dessutom försäljningen i Norden för första gången i New Nordics historia. Bolagets fem största marknader under kvartalet var Kanada, Danmark, Storbritannien, Sverige och USA.
New Nordic har under kvartalet lanserat några produkter inom försäljningskanalen ”travel retail” på Köpenhamns flygplats. Detta är en ny försäljningskanal för bolaget och New Nordic kommer öka den geografiska distributionen här framöver.
Som tabellen ovan visar är utvecklingen på kvartalsbasis tidvis volatil. Detta beror på lanseringar och marknadsföringskampanjer. Över tid har vi dock inga speciella skäl att tro annat än att New Nordic växer ungefär i takt med marknadstillväxten, alltså ungefär 10 procent.
Rörelsemarginalen bör med bakgrund mot den höga bruttomarginalen kunna nå 10 procent i slutet på prognoshorisonten.
Börsplus slutsats
New Nordic har ett ganska starkt varumärke inom växtbaserade kosttillskott. Att kosttillskotten till stor del är just växtbaserade ser vi som ett ytterligare plus då de gynnas av den ekologiska trenden etc.
Jämförelsetalen för det andra kvartalet upplever vi som enkla. Däremot blir de betydligt svårare under det tredje kvartalet. Utvecklingen kommer säkerligen även fortsättningsvis vara lite volatil mellan enskilda kvartal men minska allt eftersom New Nordic blir ett större bolag omsättningsmässigt. Även likviditeten i aktien är ganska klen.
Balansräkningen är solid och tillväxtmöjligheterna goda. En värdering på 10 gånger rörelsevinsten ger en uppsida på 40 procent. Det är tycker vi är tillräckligt attraktivt för att slå om till köp.
New Nordic tio största ägare | Andel |
Vaccinium Holding ApS | 40,16% |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 38,67% |
Christian Kock | 3,17% |
Lars Johansson | 1,21% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,20% |
Marko Ahtialansaari | 0,78% |
Erpur Adalsteinsson | 0,53% |
Rigmor Edit Ulrika Johansson | 0,34% |
Karl Kristian Bergman Jensen | 0,33% |
Avanza Pension | 0,32% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser