Nobia: Toppmarginaler?

Hotet om en inbromsning i Sverige håller nere värderingen av köksbolaget Nobia. Det kan vara obefogat men lär inte ändras i en handvändning.
Nobia: Toppmarginaler? - 24338583-a6c4-4ca0-b0e8-6ba89c91b1d8fitcroph450q80upscaletruew800s72bde879096a769873bbc725e636459deef6a0d4

Nobia (62 kr) är en av Europas större tillverkare av köksmöbler som skåp och bänkskivor.

Största marknader är England, Danmark och Sverige. Varje vecka spottar bolagets fabriker ur sig cirka 10 000 kök som till stor del säljs genom Nobias egna butiksnät. En växande andel av försäljningen går dock till den så kallade projektmarknaden där kunderna är bostadsutvecklare och fastighetsägare.

Nobia
Börskurs: 62,00 kr
Antal aktier (miljoner): 170,3
Börsvärde: 10 558 Mkr
Nettoskuld: 825 Mkr
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 12 744 13 200 13 596 13 868
– Tillväxt 0,8% 3,6% 3,0% 2,0%
Rörelseresultat 1 286 1 294 1 224 1 248
– Rörelsemarginal 10,1% 9,8% 9,0% 9,0%
Resultat efter skatt 1 015 962 909 937
Vinst per aktie 6,02 5,60 5,30 5,50
Utdelning per aktie 7,00 3,25 3,25 3,50
Direktavkastning 11,3% 5,2% 5,2% 5,6%
Avkastning på eget kapital 25% 23% 20% 19%
Operativt kapital/omsättning 14% 16% 16% 14%
Nettoskuld/EBIT 0,1 0,3 0,1 -0,4
P/E 10,3 11,1 11,7 11,3
EV/EBIT 8,9 8,8 9,3 9,1
EV/Sales 0,9 0,9 0,8 0,8

Kök är sällanköpsvaror och representerar på konsumentmarknaden en relativt stor investering. Det gör att efterfrågan påverkas av allmänt konsumentförtroende, arbetslöshet, ränta och bostadspriser. Följden blir en cyklisk marknad. Detsamma gäller i ännu högre grad på den professionella projektsidan.

För Nobias del syns det cykliska inslaget tydligt i att den organiska tillväxten varierat kraftigt. Som värst, 2009, rasade intäkterna nästan 30 procent i Norden till exempel.

Det här cykliska inslaget ger inga extrapoäng på börsen. Särskilt inte om marknaden misstänker att cykeln närmar sig eller rentav passerat toppen. Ungefär något sådant verkar ligga i Nobias aktiekurs för tillfället.

Värderingen är låg, kring 7-8 gånger rörelsevinsten på Factset-prognosen. Det ser likartat ut för andra bolag som säljer ”bostadsrelaterade” sällanköpsvaror som fönster, belysning och badrumsutrustning, se tabellen. TCM är en dansk kökstillverkare noterad i Köpenhamn.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Nobia -14,9 9,9 7,9 0,8 10,1 1,9
TCM Group 9,5 7,9 1,2 15,5 7,7
Fagerhult -26,0 16,7 14,6 1,8 12,6 7,7
FM Mattsson -20,9 12,4 6,4 0,5 8,1 2,5
Inwido -32,1 8,1 8,2 0,9 10,3 0,2
Genomsnitt -23,5 11,3 9,0 1,0 11,3 4,0
Källa: SvD Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad rörelsemarginal 2019E Förväntad årlig tillväxt 2018-2020

Det som framför allt osar katt kring Nobia är att den svenska köksmarknaden drivits av ökat nybyggande de senaste 3-4 åren. Det ser ut som all tillväxt i princip kommer från projektmarknaden. Den håller nu på att toppa ur även om det inte syns än i Nobia, som kommer in sent i projekten med sina produkter. Ledningen ser dock att projektmarknaden är stark halvvägs in i 2019 för att sedan plana ut.

Sverige står endast för 13 procent av intäkterna i Nobia men det är härifrån en mycket stor del (kanske uppåt 80 procent) av den organiska tillväxten kommit de senaste fem åren. Vi gissar att de stigande svenska volymerna spelat en nyckelroll i att fylla upp fabrikerna, få god effektivitet och nå det mål på 10 procent i marginal som Nobia siktat på – och nått sedan 2016.

Hur skulle den bilden och lönsamheten ändras av att Sverige mattas av?

Inte positivt förstås men mycket hänger ju på vad som händer på andra håll. Danmark och Finland har till exempel inte haft samma draghjälp alls av nyproduktion som Sverige. Kan de ta över som draglok? Notera att Danmark med 19 procent av intäkterna är signifikant större än Sverige försäljningsmässigt för Nobia. England, 45 procent av intäkterna, är den största jokern. Just nu är dock trenden där svag.

Generellt sett är inte bilden att Nobia verkar på överhettade eller cykliskt peakande marknader. Den beskrivningen stämmer nog på Sverige och delvis Norge. Men Finland, Danmark och England framstår inte som nära toppen. Särskilt inte Finland, om än att detta är en mindre marknad för Nobia (7 procent).

Bolaget är förstås inte helt utelämnat till marknaden och har förstås en företagsledning som jobbar med att parera svängningarna. Vårt intryck är att de varit skickliga på det. Mycket fokus och pengar har spenderats på att effektivisera tillverkningen och här finns fortfarande mer att hämta om vi får tro vd Morten Falkenberg.

Förvärv prioriteras även om det är svårt att få till avslut i den av familjeägda bolag dominerade köksbranschen. Nobia lyckades dock bygga upp en projektrörelse i England genom två förvärv 2015. De har utvecklats väl (fulla tilläggsköpeskillingar föll ut) och idag är positionen med en fjärdedel av försäljningen mot projekt gynnsam. Orderböckerna är fulla. Det ger lite lättnad när priskrig rasar inom byggvaruhandeln som tidigare var den dominerande kanalen för Nobia.

Senaste draget på förvärvsfronten blev i Holland av bolaget Bribus med 650 Mkr i omsättning och marginal kring 10 procent. Prislappen var i nivå med intäkterna vilket är lite högt relativt Nobias multipel. Även detta är ett bolag med inriktning mot projektmarknaden.

Allt som allt är marknaden osäker men så vitt vi kan bedöma manövrerar Nobia bra i dessa osäkra vatten. Våra prognoser tar ändå höjd för att lönsamheten pressas något efter att de starka projektintäkterna i Sverige klingar av. Med en multipel på EV/Ebit 10 ger det en avkastningspotential kring 30 procent. Notera att en stor del av avkastningen är från utdelningar.

Jämfört med bolag med liknade egenskaper och förutsättningar (se ovan) framstår Nobia som ett bra val. Bolaget är välskött, relativt diversifierat och stort. Kanske borde det motivera viss premie i värderingen? Aktien är riskfylld givet den cykliska komponenten och inget givet köp i våra ögon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.