6 frågor: Christina Ståhl, vd på MQ
Varför tog du vd-jobbet på MQ?
– Efter ett och ett halvt år i MQ:s styrelse hade jag fått god inblick i bolaget. Jag såg vilken potential som fanns i marknadspositionen och vilka möjligheter som ännu inte hade tagits till vara. Efter att ha gjort en liknande förändringsresa och nått framgång med Mio-kedjan, kändes utmaningen att vända MQ som något jag inte kunde motstå.
Vad vill du åstadkomma på MQ?
– Vår ambition är att bli den självklara varumärkesdestinationen för modeintresserade kunder. MQ har god geografisk spridning. Vi ska leverera starka varumärken och mode med kvalitet i både storstad och småstad. MQ ska upplevas inspirerande och relevant för modekunden och erbjuda ett spännande utbud. Genom att metodiskt förädla vårt kunderbjudande ska vi öka försäljningen och förbättra resultatet.
Vilka förändringar genomför du?
– I höstas lade vi fram ett åtgärdsprogram som syftar till att både sänka kostnader och åstadkomma förbättringar i vad vi säljer, hur vi säljer och hur vi arbetar. Åtgärdsprogrammet, som består av sju steg, löper enligt plan. Samtidigt är säljfrämjande åtgärder igångsatta.
Hur ser du på bolagets möjligheter att växa?
– Jag ser stor potential i att öka jämförbar försäljning i befintligt butiksnät. Vi utvecklar nu våra kollektioner och vårt kunderbjudande i stort, varför vi samtidigt också bör kunna minska rea-andelen och öka bruttovinsten. Förutom den jämförbara försäljningen ser vi en stor potential i att öka försäljningen i vår redan lönsamma e-handel. I Norge har vi bara börjat vår resa. Vi har fem butiker i Norge, vilket ger oss en bra grund till fortsatt expansion.
Vilka möjligheter ser du med ert butikssortiment?
– Vårt sortiment står på fyra starka ben och kan erbjuda produkter både till dam och herr, såväl som externa och interna varumärken. Det gör att vi hela tiden kan förändra vårt kunderbjudande till förmån för det eller de varumärken som är mest intressanta för kunden. Vi kan skapa en chokladkartong med de för tiden mest intressanta pralinerna. Det är en styrka i vårt erbjudande.
Hur vill ni uppfattas som modebolag?
– Som den självklara varumärkesdestinationen för kunder som söker ett kvalitativt och uppdaterat mode. Och som den mest framgångsrika och framåtlutade samarbetspartnern för våra leverantörer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.