6 frågor: tf vd Teemu Kangas-Kärki

Fiskars har historiskt verkat inom ett stort antal vitt skilda branscher. Vad är den gemensamma nämnaren i dagens Fiskars-portfölj?

– Vi bygger ett konsumentvarubolag med ikoniska livsstilsmärken i världsklass. Vad som förenar våra märken och produkter är ett långtgående åtagande att leverera förstklassigt hantverk, hög kvalitet och design som består.

Har Fiskars några ekonomiska vallgravar som ger potential för långsiktig kapitalförräntning överstigande kapitalkostnaderna?

– Många av våra varumärken bygger på starka och autentiska anor, något som du inte kan bygga upp snabbt. Våra märken och produktkategorier är samtidigt relativt motståndskraftiga mot ekonomiska svängningar. Därtill har vi spritt ut vår kommersiella närvaro – både vad gäller geografi och produktportfölj – på sätt som balanserar upp ­efterfrågesvängningar på de olika marknaderna.

Finns det kvar några tydliga avyttringstillgångar i koncernen, alltså tillgångar som inte är fullt i linje med Fiskars uppdaterade strategi?

– Vi har valt att fokusera på utvalda affärer och varumärken och avyttrade under fjolåret ­affärer som inte var i linje med vår strategi. Dessa inkluderade båtverksamheten, affären med växtkrukor i USA och Europa samt den amerikanska verksamheten inom restaurangkök. Vi kommer fortsätta att löpande utvärdera vår affär och vår varumärkesportfölj samtidigt som vi i dag känner oss i klart bättre form här än för ett år sedan.

Hur stort är ert nuvarande finansiella utrymme för de riktade förvärv som ni säger er vilja göra?

– Vår tillväxtstrategi är att ­expandera vår affär genom ­organisk tillväxt, men också genom sådana riktade förvärv som bedöms kunna passa in tydligt med vår strategi och kultur. Med en stark balansräkning och utifrån vårt långsiktiga finansiella mål om en nettoskuldsättningsgrad understigande 100 procent har vi finansiellt utrymme för förvärv.

Utifrån era nuvarande planer och affärsklimatet, hur lång tid kan det ta för er att uppnå det nya långsiktiga lönsamhetsmålet om 10 procents justerad ebita- marginal? (År 2016 kom Fiskars här upp i knappt 10 procent.)

– De långsiktiga finansiella målen är en signal till våra intressenter om våra ambitioner bortom det närmaste räkenskapsåret. Med det sagt så kommunicerar vi inte någon specifik tidsram för när målen uppnås. Vi jobbar långsiktigt och målmedvetet varje dag för att ­genomföra vår strategi och försöka uppnå dessa mål.

Är du intresserad av att bli permanent vd för Fiskars?

– Jag är övertygad om att ­styrelsen kommer att utse den bästa möjliga vd:n för Fiskars-koncernen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.