7 frågor: Morten Falkenberg, vd
Ni har sparat er ur en period med svag efterfrågan. Hur ser du på utvecklingen nu?
– Framöver behöver vi vara lika skickliga med båda händerna. Vi ska fortsätta vara kostnadsmedvetna och samtidigt fokusera på att skapa tillväxt. vi vara lika skickliga med båda händerna. Vi ska fortsätta vara kostnadsmedvetna och samtidigt fokusera på att skapa tillväxt.
Vad krävs för att ni ska klara att växa med de utlovade 2–3 procenten bättre än marknaden?
– En mix av organisk tillväxt, som skapas av nya innovationer, digitala lösningar, förbättrade säljprocesser och nya butiker på utvalda marknader, samt tillväxt via förvärv och partnerskap.
Hur ser du på köksmarknaden i dag?
– Den europeiska köksindustrin är mycket fragmenterad och hittills har enbart begränsade konsolideringsinitiativ skett, där Nobia har varit den viktigaste aktören. Våra konsolideringsaktiviteter har gjort ett uppehåll under recessionen, men vår ambition är att återuppta den tanken. Förvärv är en del i vår strategi för att skapa lönsam tillväxt. Om övriga aktörer vill konsolidera kan jag inte kommentera.
Finns det något ni saknar i er varumärkesportfölj?
– Även om vi har många starka varumärken så är vår varumärkesportfölj på intet sätt helt komplett. Den europeiska köksbranschen är fragmenterad och lokala varumärken är en viktig framgångsfaktor.
Är färre varumärken ett alternativ?
– Vi ser kontinuerligt över vår varumärkesportfölj och kan i framtiden komma att ha både färre och fler varumärken. Förra året återintroducerade vi varumärket Goldreif. Samtidigt lade vi ner ett finskt varumärke. Och i år införlivas varumärket Myresjökök med Marbodal, som är Sveriges mest kända varumärke.
Hur ser du på utvecklingen av lågpriskök?
– Det senaste decenniet har Ikea tagit en stor del av köksförsäljningen i lågprissegmentet, särskilt i de nordiska länderna. Vi behöver bli bättre på att förklara värdet av vårt erbjudande för kunderna. Som ett led i detta marknadsför HTH under våren ett sortiment med mindre kök.
Varför tar det så lång tid att få lönsamhet inom affärsområdet Kontinentaleuropa?
– Vår franska butikskedja har brottats med interna problem och har dessutom en svår marknadssituation. De senaste åren har vi genomfört stora förändringar. Bland annat har vi infört ett nytt sortiment, tillsatt en ny ledning och renoverat i princip alla butiker. Leveranssäkerheten har förbättrats, men det tar tid innan försäljningen tar fart. Vi implementerar nu, med stöd från vår engelska säljorganisation, ett åtgärdsprogram för att skapa lönsam tillväxt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.