Epidemic Sound

Betala en gång för låten och använd den hur du vill. Det är budskapet från svenska Epidemic Sound som tänker förenkla användningen av musik i tv och video.

– Vi vill vara som Ikea, mycket värde för pengarna. Massor med timmar musik, säger Oscar Höglund, medgrundare och vd.

Grundidén är att göra användningen av musik i tv och videoklipp enklare, genom att eliminera mellanhänder och hantering av rättigheter och licensavgifter. Genom att köpa ekonomiska rättigheter till musik kan Epidemic Sound sälja användningen enligt en enkel modell.

 

Gör: Musiktjänst för tv.

Ort: Stockholm.

Startår: 2009.

Anställda: 40.

Omsättning 2014: Ca 20 Mkr.

Riskkapital: 5 Mkr.

Huvudägare: Grundare, Creandum.

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.