Epidemic Sound
Betala en gång för låten och använd den hur du vill. Det är budskapet från svenska Epidemic Sound som tänker förenkla användningen av musik i tv och video.
– Vi vill vara som Ikea, mycket värde för pengarna. Massor med timmar musik, säger Oscar Höglund, medgrundare och vd.
Grundidén är att göra användningen av musik i tv och videoklipp enklare, genom att eliminera mellanhänder och hantering av rättigheter och licensavgifter. Genom att köpa ekonomiska rättigheter till musik kan Epidemic Sound sälja användningen enligt en enkel modell.
Gör: Musiktjänst för tv.
Ort: Stockholm.
Startår: 2009.
Anställda: 40.
Omsättning 2014: Ca 20 Mkr.
Riskkapital: 5 Mkr.
Huvudägare: Grundare, Creandum.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.