Electrolux Professional: Marginalresa i köket

Electrolux Professional har en imponerande lönsamhet inom professionella tvättmaskiner och arbetet mot bättre marginaler inom köksutrustning går åt rätt håll. Frågan är om värderingen är tillräckligt lockande givet riskerna som finns vid en svagare konjunktur?
Electrolux Professional: Marginalresa i köket - Elux Pro maj 2025
Professionella ugnar och annan köksutrustning är Electrolux Professionals största produktkategori. Foto: Electrolux Professional
Electrolux Professional
Börskurs: 62,0 kr Antal aktier: 287,4 m
Börsvärde: 17 819 Mkr Nettoskuld: 1 963 Mkr
VD: Alberto Zanata Ordförande: Kai Wärn

Electrolux Professional (62,0 kr) tillverkar köks- och tvättutrustning för professionella kunder som sjukhus, restaurangkedjor, hotell och tvättanläggningar.

Verksamheten är global med drygt 4 300 anställda där största marknad är Europa (58% av omsättningen) följt av Nordamerika (25%).

Liksom i tidigare moderbolaget Electrolux (som knoppade av Electrolux Pro under 2020) är Investor huvudägare med 21% respektive 32% av kapital och röster. VD Alberto Zanata äger aktier för 12 Mkr och har varit chef för verksamheten sedan 2009.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 12 583 12 457 12 955 13 344
 – Tillväxt +6,2% -1,0% +4,0% +3,0%
Rörelseresultat 1 231 1 265 1 389 1 505
 – Justeringar 230 230 230 230
Justerat rörelseresultat 1 461 1 495 1 619 1 735
 – Rörelsemarginal (Ebita) 11,6% 12,0% 12,5% 13,0%
Resultat efter skatt 803 998 1 160 1 280
Vinst per aktie 3,38 3,50 4,00 4,50
Utdelning per aktie 0,85 0,85 0,90 1,00
Direktavkastning 1,4% 1,4% 1,5% 1,6%
Avkastning på eget kapital 15% 17% 17% 17%
Kapitalbindning 14% 15% 16% 16%
Nettoskuld/Ebita 1,7 0,8 0,3 -0,3
P/E 18,3 17,7 15,5 13,8
EV/Ebita 13,5 13,2 12,2 11,4
EV/Sales 1,6 1,6 1,5 1,5
Kommentar: Justeringar avser avskrivningar på förvärvade immateriella tillgångar. Organisk tillväxt var -0,1% 2024.

Verksamheten delas in i två affärsområden, Storkök och Dryck (60% av omsättning) samt Tvätt (40%).

Inom Tvätt är bolaget global marknadstvåa (cirka 15% marknadsandel) efter amerikanska Alliance. Hela marknaden är värd omkring 3 miljarder dollar och växer låga ensiffriga procent. Marknaden för Storkök och Dryck är betydligt större, cirka 32 miljarder dollar, och växer något snabbare. Här har Electrolux Pro en svagare marknadsposition med några procent av den totala marknaden. Marknadsledare inom området är italienska Ali Group.

Den klart starkare marknadspositionen inom Tvätt, och en något mindre konkurrensutsatt marknad där, speglas även i marginalskillnaderna mellan affärsområdena. Tvätt har konsekvent uppvisat marginaler mellan 15-17% medan Storkök och Dryck ligger omkring 10% i dagsläget.

Långt kvar till 15%

Marginalnivån inom Storkök och Dryck gör att det fortsatt är långt kvar till bolagets mål om 15% Ebita-marginal. Förra året var marginalen 11,6% (11,1) men 12,0% justerat för integrationskostnader av förvärv.

Samtidigt går trenden åt rätt håll för både koncernen och affärsområdet Storkök och Dryck. En viktig del har varit att tydligare prioritera högmarginalprodukter och fasa ut vissa produktkategorier med lägre marginaler, inom kaffeautomater och “semiprofessionella” kyl- och frysar.

Agerandet är i linje med bolagets taktik att satsa på produkter där total ägandekostnad är ett tungt argument för köparen. Electrolux framhäver att deras produkter är i framkant vad det gäller energieffektivitet. Effekterna och besparingarna från detta är troligen högre inom exempelvis professionella tvättmaskiner och stora ugnar än inom just kyl- och frys-segmentet. Låga löpande kostnader för drift gör totalkostnadskalkylen bättre och bör möjliggöra en högre prispunkt på produkten.

För vitvaror mot konsumentmarknaden har tidigare moderbolaget Electrolux upplevt stor prispress från asiatiska tillverkare som Midea. Möjligen är det även fallet inom kyl- och frys-segmentet mot professionella kunder. På längre sikt ser vi prispress inom övriga segment som en av de största riskerna för bolaget. Idag tycks det dock inte vara något bolaget märker av nämnvärt.

Hur går förvärvet?

Omsättningsmässigt har den organiska tillväxten varit 1,8% i snitt senaste fem åren, vilket är under målet om 4%. Här påverkar dock pandemiåret 2020 med kraftigt negativ tillväxt (-21%). Ett sätt bolaget använt för att växa snabbare än detta är förvärv.

Senaste gången vi analyserade Electrolux Pro var i samband med bolagets förvärv av japanska Tosei, vilket stärkte Electrolux Pros ställning i Asien. Tosei är verksamt inom professionella tvättlösningar samt vakuumpackmaskiner och adderade cirka 8% till koncernens försäljning.

Bolag Tidpunkt Omsättning (Mkr) Köpeskilling (Mkr) Pris (EV/S) Område
Adventys April 2024 70 Mkr 259 Mkr 4,6x Fransk tillverkare av induktionsbaserad matlagningsutrustning
Tosei December 2023 1 000 Mkr 1 650 Mkr 2,1x Japansk tillverkare av professionella tvättlösningar och vakuumpackmaskiner
Unified Brands Oktober 2021 1 150 Mkr 2 140 Mkr 1,9x Amerikansk tillverkare av Storköksprodukter
Summa/genomsnitt 2 220 Mkr 4 049 Mkr 2,8x

Vid förvärvstillfället skulle Tosei ha en positiv påverkan på koncernens marginal (11,1%). Inklusive synergier skulle Tosei prestera väl i linje med koncernmålet om 15% marginal.

Senaste året beskrivs den japanska marknaden som svag, men att Tosei ska ha bibehållit sin marknadsandel och lönsamhet. Det blir dock viktigt att Electrolux lyckas realisera synergierna och lyfta marginalen till åtminstone 15% i en bättre marknad, då Tosei idag späder ut marginalen inom Tvätt.

Under förra året förvärvades även franska Adventys, en tillverkare av induktionsbaserad matlagningsutrustning. Prislappen på 4,6x omsättningen ter sig dyr, men Adventys ska samtidigt ha en marginal högre än 15%.

Dessutom är förvärvet av mer strategisk karaktär då det ger Electrolux Pro tillgång till ny teknik som kan nyttjas bredare i koncernen. Induktion är det mest energi- och koldioxideffektiva sättet att värma spisar.  Satsningen går i linje med strategin kring produkter med högre nytta, och således även prisnivå, mot kund.

Fortsatta förvärv?

Tosei var Electrolux Pros andra förvärv sedan avknoppningen efter amerikanska Unified Brands 2021. Unified Brands stärkte bolagets ställning i USA och i synnerhet hos snabbmatskedjor.

Förvärv tycks fortsatt vara en del av bolagets tillväxtstrategi. Storkök och Dryck är en mer fragmenterad marknad där över 50% av den totala marknaden utgörs av mindre aktörer. Det bör ge större möjligheter för förvärv. Att fortsätta förvärva inom området och stärka marknadspositionen bör över tid ge stöd för högre marginaler. Att lyckas slå sig in i högre utsträckning hos exempelvis stora globala snabbmatskedjor är en intressant inriktning, vilket kan öppna upp för stor försäljning till en och samma kund.

Balansräkningen tillåter ytterligare förvärv redan nu. I Q1 uppgick nettoskulden till 1 963 Mkr (exklusive leasing) eller 1,1x Ebitda. Sett till bolagets mål om en skuldsättning under 2,5x ger det ett förvärvsutrymme på drygt 2,6 miljarder, exklusive den förvärvade vinsten.

Blandad marknad i Q1

Electrolux Pro (Mkr) Q1 2025 Q1 2024
Omsättning 3073 3055
 -Tillväxt 0,6% 2,9%
 -Varav organiskt -0,7% -4,3%
Bruttoresultat 1106 1054
 -Bruttomarginal 36,0% 34,5%
Ebita 363 326
 -Ebita-marginal 11,8% 10,7%
Ebit 306 271
 -Ebit-marginal 10,0% 8,9%
*Bolagets organiska tillväxt exkluderar valutaeffekter.

Under 2024 steg omsättningen 6,2% till fullo drivet av förvärven. Organiskt var tillväxten i princip oförändrad (-0,1%). I det första kvartalet 2025 fortsatte en liknande utveckling med -0,7% organisk tillväxt.

Det var dock en tydlig nedgång från +3,3% tillväxt i Q4. Det tycks som distributörer, som är bolagets huvudsakliga försäljningskanal, inom Tvätt byggde upp ovanligt mycket lager i Q4, vilket fick motsatt effekt i Q1. Marknaden för Storkök och Dryck i Europa är dessutom svag för tillfället.

Lönsamhetsmässigt är det i synnerhet en förbättrad bruttomarginal till 36,0% (34,5) som sticker ut. Bättre produktmix, där utfasning av lågmarginalprodukter troligen bidrar, samt vissa prisjusteringar ligger bakom förbättringen. Det fick även rörelsemarginalen (Ebita) att stiga till 11,8% (10,7).

Hur påverkar tullar?

Möjligen påverkade oro för införande av tullar lageruppbyggnaden i Q4. Ledningen säger att osäkerheten i marknaden ökat, men att bolaget ännu inte sett några större effekter.

USA står för knappt 25% av koncerns försäljning. Av denna produceras 13% i USA och 12% importeras från Europa och Thailand. För bolagets större konkurrenter ser situationen relativt liknande ut. Ledningen framhäver även att både bolagets produktion och konkurrenter importerar insatsvaror till sin egen produktion i USA.

Enligt VD Zanata kommer motåtgärder som prisökningar och delvis alternativa försörjningskedjor användas. Genom dessa motmedel förväntas de direkta effekterna av tullarna bli begränsade, vilket är en bild vi delar.

Dock tror vi den större risken är en potentiellt svagare konjunktur och lägre investeringsvilja. Inom Storkök och Dryck kommer 60% av försäljningen från kapacitetsökande projekt medan 40% avser mer nödvändiga underhållsinvesteringar. I tider med högre osäkerhet kan investeringar från exempelvis hotell (13% av omsättningen) och fristående restauranger (13%) minska kraftigt.

Kommande år

I år räknar vi med -1% omsättningstillväxt, något över konsensusprognoserna på -1,9%. Marknaden beskrivs som relativt stabil och med en orderingång i linje med förra året. Dock med något högre osäkerhet i närtid och dessutom ger den starkare svenska kronan motvind. Troligen kan fortsatt utfasning av vissa lågmarginalprodukter även bidra negativt. Kommande år skissar vi på 4% respektive 3%. Det bygger på viss återhämtning i marknaden och är något under bolagets eget mål.

Finansiella mål

  • Årlig organiskt försäljningstillväxt över 4% per år, kompletterat med förvärv
  • Ebita-marginal om 15%
  • Operativt rörelsekapital <15% av omsättningen
  • Nettoskuld/Ebitda <2,5x
  • Utdelning om 30% av årets resultat med beaktande av finansiella ställning

Marginalmässigt räknar vi med 12,0% i år. Justerat för integrationskostnader är det i linje med föregående år. Mot slutet av prognosperioden tror vi bolaget når 13,0%. Det bör vara möjligt givet viss volymtillväxt i kombination med fortsatt förbättrad produktmix. Det är dock fortsatt en bit under bolagets mål om 15%.

Bakåtblickande värderas nu Electrolux Pro till drygt 13x EV/Ebita, vilket faller till cirka 12x på våra prognoser för 2026E. Närmaste noterade konkurrenterna Middleby och Hoshizaki värderas relativt likartat. Vi tycker även en multipel på 12x EV/Ebita är ganska rimligt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebita 2026E EV/Sales 2026E Ebita-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Electrolux Professional -20% 15,5 12,2 1,5 12,2% 3,0%
Middleby 2% 13,3 12,1 2,3 18,9% 3,3%
Hoshizaki 12% 18,5 10,4 1,3 12,6% 5,8%
Electrolux -37% 5,9 8,8 0,3 3,8% 2,2%
Genomsnitt -10% 13,2 10,9 1,4 11,9% 3,6%
Källa: Affärsvärlden / Factset
Långsiktigt verkar Electrolux Pro inom en intressant nisch. Behov av energieffektiviseringar och högre kapacitet i processer är drivkrafter för långsiktig tillväxt. På lång sikt är högre konkurrens och prispress från asiatiska aktörer den största risken tror vi, vilket Electrolux fått erfara på konsumentsidan.

Hur agerar insiders?

Senaste året har insiders köpt aktier för 0,7 Mkr. Ledamot Martine Snels köpte i augusti aktier för 0,2 Mkr till kurs 67 kr. I april köpte även ledamot Daniel Nodhäll aktier för 0,5 Mkr till kurser runt 56 kr.

I november sålde CIO Guilhem Senegas aktier för 0,7 Mkr till kurs 66 kr.

Under ytan pågår ett arbete för förbättrade marginaler som tycks gå i rätt riktning. Det krävs fortsatt tydliga förbättringar, i synnerhet inom Storkök och Dryck, för att närma sig bolagets mål om 15%. Skulle Electrolux Pro nå dit är uppsidan i aktien stor.

Kortsiktigt blir konjunkturen och investeringsviljan det som kommer styra utvecklingen. Aktien värderas nu lägre än senaste året men sticker samtidigt inte ut som något fynd. Här och nu ser uppsidan inte tillräckligt lockande ut för att vi ska landa i ett köpråd, men Electrolux Pro är ett intressant bolag och en aktie väl värd att följa.

Tio största ägare i Electrolux Professional Värde (Mkr) Kapital Röster
Investor 3 507,0 20,5% 32,5%
Swedbank Robur Fonder 1 892,2 11,1% 8,8%
Nordea Funds 1 060,1 6,2% 5,0%
Alecta Tjänstepension 1 015,6 5,9% 5,9%
Första AP-fonden 852,4 5,0% 4,0%
AMF Pension & Fonder 848,5 5,0% 6,5%
Handelsbanken Fonder 744,4 4,4% 3,5%
Andra AP-fonden 707,7 4,1% 3,3%
Vanguard 531,4 3,1% 2,5%
Carnegie Fonder 445,9 2,6% 2,1%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Alberto Zanata 12,0 0,1% 0,1%
Carlo M. Caroni 2,4 0,0% 0,0%
Paolo Schira 2,2 0,0% 0,0%
Daniel Nodhäll 1,7 0,0% 0,0%
Pia Hovland 1,6 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 20,7% 32,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser