Fem frågor: vd Jan Johansson

SCA har genomfört stora förändringar under senare år. Vad händer härnäst?

– Att öka hygienverksamhetens andel av SCA-koncernen har varit en strategisk inriktning för att minska konjunkturkänsligheten och därmed säkra en långsiktigt stabilare lönsamhet och tillväxt. Köpet av det asiatiska hygienföretaget Everbeauty och att vi är majoritetsägare i Vinda har gett oss en stark närvaro i Kina och Asien. Vi vill nu hitta en bra lösning för att använda Vindas starka och breda distributionsnät för våra inkontinensprodukter och barnblöjor i Kina. Vi har dessutom sedan länge en stark närvaro i Latinamerika, vilken bland annat stärkts genom förvärv av ett inkontinensföretag i Brasilien 2011. På den brasilianska marknaden vill vi addera fler produktkategorier för att kunna erbjuda produkter till detaljhandeln. Även på den nordamerikanska marknaden vill vi addera nya produktkategorier för detaljhandeln.

Berätta mer om hur ni har tänkt växa?

– I dag är marknadspenetrationen låg för hygienprodukter på tillväxtmarknader, vilket gör att tillväxtpotentialen är störst där. Ökad disponibel inkomst på tillväxtmarknaderna leder till att fler människor prioriterar den personliga hygienen. I Indien har vi valt att växa organiskt. Vi bygger en fabrik, och under 2013 lanserade vi Tempo mjukpapper för konsumenter och Libero barnblöjor. I Kina är vi nummer två inom inkontinensprodukter och nummer fem inom barnblöjor. Genom vårt majoritets­ägande i Vinda är vi nummer tre inom mjukpapper. Innovation och lokal anpassning samt ut­ökade kategorier är nödvändigt för stark tillväxt.

Vad kan ni göra för att utveckla affärsområdet personliga hygienprodukter?

– Innovation är en viktig del för att kontinuerligt stärka vårt erbjudande mot kund och konsumenter. Ett exempel på detta är Tena Identifi, ett system som gör det möjligt att analysera och skräddarsy inkontinenslösningar för vårdhem på individnivå. Vi kommer att fortsätta med en geografisk expansion av Tena Identifi.

Hur skulle du vilja kommentera utvecklingen hittills i år?

– Vi ökade både omsättning och vinst under första kvartalet 2014. Vi ser dessutom fortsatt god tillväxt på tillväxtmarknaderna. Effektiviseringsprogrammen levererar enligt plan och vinsten per aktie ökade med 33 procent. Sammantaget en bra utveckling.

Vad vill du helst gå i mål med när året är slut?

– Att vi levererar enligt plan, att vårt starka samarbete med Vinda innebär att vi kan använda Vindas starka och breda distributionsnät för våra inkontinensprodukter och barnblöjor i Kina. Dessutom ser jag gärna att det går bra för vårt kvinnliga Team SCA, som då startat seglingen i Volvo Ocean Race.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.