Företagens inflationsförväntningar sjunker

De svenska företagens pris- och inflationsförväntningar fortsätter att sjunka. Företagen blir också mer pessimistiska om möjligheten att höja de egna priserna.

Det framgår av SKOP:s enkät om inflationsförväntningarna bland de svenska företagen som presenteras på torsdagen.

SKOP:s prisindex för de genomsnittliga priserna i Sverige uppgår i den senaste mätningen, som genomfördes i mitten av oktober, till +9,0 jämfört med +9,5 i den förra mätningen i juni.

SKOP:s prisindex för de genomsnittliga priserna i Sverige beräknas som skillnaden mellan dem som tror att de genomsnittliga priserna skall öka snabbare respektive långsammare under det kommande året.

Det är nu 25,3 procent av företagarna och företagsledarna som förväntar sig en snabbare prisökningstakt i Sverige under det kommande året. I förra undersökningen var motsvarande siffra 16,8 procent.

I stället är det andelen företagare och företagsledare som förväntar sig en långsammare genomsnittlig prisökningstakt som har vuxit: till 16,3 procent från 7,3 procent.

SKOP:s index över prisförväntningarna för det egna företagens produkter och tjänster uppgick till +1,9 jämfört med +8,3 i föregående mätning.

Mätningen genomfördes mellan den 8-15 oktober och inkluderar intervjuer med cirka 600 företagare och företagsledare i privata företag med minst en anställd.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.