Köpläge för finsk varuhusjätte

När Åhléns backade ur köpet av NK-butikerna blev RNB kvar i skuldfällan. En lösning vore att sälja till finska Stockmann.

Att satsa sin sista tusenlapp på rött går aldrig hem. Det är när turen som bäst behövs som risken att det går åt skogen är störst. Fråga vilken trader som helst. Eller varför inte Mikael Solberg, vd för detaljhandelsbolaget RNB, Retail and Brands. Han har haft sin beskärda del av otur de senaste åren.

Sommaren 2006 köptes JC i en affär som mer än fördubblade försäljningen och blåste upp balansräkningen med en goodwillpost på 1,1 miljarder och ett varumärke värderat till en halv miljard. Under det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti 2007 gjorde RNB sitt hittills högsta resultat, vinsten före skatt landade på 296 miljoner kronor. Sedan dess har det burit brant utför. JC-köpet blev en riktig rysare. Bläcket hann knappt torka på köpehandlingarna förrän problemen tornade upp sig. Flytten av JC från Mölndal till Stockholm blev en röra, kunderna svek, kassaflödet var negativt och som lök på laxen kom finanskrisen.

Perioden september 2008 till augusti 2009 blev den värsta i bolagets historia. Även om försäljningen bara minskade med 6 procent till 3,2 miljarder kronor blev förlusten 689 miljoner, inklusive nedskrivning av goodwill på en halv miljard. Stora lager och negativt kassaflöde gjorde att nettoskulden ökade till 827 miljoner kronor, trots att aktieägarna ställt upp med 342 miljoner i en nyemission mindre än ett år tidigare. Under våren hade dock RNB gjort upp om att sälja sin verksamhet på NK i Stockholm och Göteborg till Åhléns för 440 miljoner kronor, så läget var egentligen inte så tokigt. Dessutom var Konsumentföreningen Stockholm på väg in som ny storägare genom att köpa dryga femtedelen av RNB för 215 miljoner kronor och övriga aktieägare skulle ställa upp med ytterligare 100 miljoner.

Därför kom det som en kalldusch när Åhléns i december backade ur affären efter att Konkurrentverket bestämt sig för att dominansen inom kosmetika skulle bli för stor. Tre och en halv månader senare meddelades att RNB behåller NK och lånar 400 miljoner från storägaren Konsumentföreningen Stockholm.

Lånet löper på tre år och har marknadsmässiga villkor. Det ger RNB tre år med arbetsro. Men frågan är om det inte skulle vara bättre att sälja NK, bli i det närmaste skuldfritt och lägga alla managementresurser på att få ordning på resten av verksamheten. De övriga delarna i affärsområdet varuhus, danska Illum och norska Steen & Ström, är redan under avveckling respektive sålda.

En tänkbar köpare är finska Stockmann, ägaren till NK:s motsvarighet i Helsingfors. Koncernen består av tre affärsområden, varuhusgruppen och modekedjorna Lindex och Seppälä. Nästan hälften av förra årets försäljning på motsvarande 20 miljarder kronor var utanför Finland. Planen är att kombinera stabila Finland med tillväxt österut. Bolagets vd Hannu Penttilä sade häromåret i en intervju i tidningen Privata Affärer: “Ska man vara på någon marknad är det Norden och Ryssland”.

Och vad kan då passa bättre än att sikta direkt på Sveriges bästa butikslägen?

Förra våren var Åhléns berett att betala 440 miljoner kronor för NK. I priset ingick runt 7 000 kvadratmeter uppdelat på 32 butiker i Stockholm och cirka 5 000 kvadratmeter med 20 butiker i Göteborg. Under de föregående sex månaderna omsattes 462 miljoner och rörelseresultatet var 9,5 miljoner. Vad skulle då priset kunna vara i dag? Om vi antar att 75 procent av RNB:s varuhusförsäljning även det senaste halvåret genererats på NK, landar omsättningen under perioden september till februari på 450 miljoner, samtidigt som lönsamheten har förbättrats. Allt annat lika borde priset ligga kvar på samma nivå som i fjol.

Det borde inte vara något större problem för Stockmann att slanta upp runt en halv miljard. Visserligen har bolaget redan i dag en nettoskuld på cirka 6 miljarder kronor, vilket ger en skuldsättningsgrad på 72 procent, och de omfattande renoveringsarbetena som just nu pågår på Stockmannvaruhuset beräknas kosta 2 miljarder.

Men belåningen har historiskt varit betydligt högre än så – 2007 var skuldsättningsgraden uppe i 147 procent. Dessutom har bolagets femte varuhus i Moskva precis öppnats och i november är det dags att slå upp portarna till det nybyggda köpcentret Nevsky Centre, där bland annat ett 20 000 kvadratmeter stort Stockmannvaruhus ingår. Sammantaget är det en del som tyder på att Stockmann kan öka såväl försäljning som vinst framöver, och det skadar inte heller om den ryska rubeln stärks.

Stockmann borde vara lite extra suget på att expandera i Sverige med tanke på att köpet av Lindex blivit en succé. Förra året gjorde Lindex sitt bästa resultat genom tiderna och expansionen väntas fortsätta, under 2010 är planen att öppna 40 nya butiker i både egen regi och med franchisingpartners. Förutom Mellaneuropa och Ryssland står även Egypten och Dubai på tur.

Även om Hamngatan i Stockholm inte känns lika spännande så borde NK vara ett relativt säkert kort för en van varuhusoperatör som Stockmann. Så tipset blir att lyfta telefonluren och ringa Mikael Solberg för en förutsättningslös diskussion. Det bjuder vi på!

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.