Ljudlös stadskörning i tuff elbil
Att starta en elbil väcker i stort sett alltid samma fråga hos mig: är bilen igång? Renaults nya elbil Zoe utgör inget undantag. När startknappen är intryckt och bilen körklar är det nämligen precis lika tyst som innan bilen var på. Den enda som skiljer är texten READY på instrumentpanelen.
Det är annorlunda och nästan lite knäppt att färdas fram ljudlöst i stadstrafik men det lockar fram en skön ”må bra”-känsla. Vetskapen om att bilen inte släpper ut avgaser förstärker njutningen ytterligare. I högre hastigheter tränger en del vägljud in i kupén, men bilen är ändå klart tystare än sina bensindrivna konkurrenter.
En nackdel med elbilar är att batterierna är dyra och kortlivade. Därför behöver föraren planera sin körning. Att ladda en bil är inte som att tanka och den som plötsligt får extra ärenden att uträtta riskerar att bli stående. Därför lämpar sig bilen bäst för citybor som söker en tuff andrabil.
Den officiella räckvidden är 21 mil, beroende på körsätt och klimat, men enligt Renault Sveriges beräkningar är det en överdrift, i alla fall för bilar som ska köras i Sverige. De räknar med att bilen på vintern i stadskörning kan köra tio till elva mil och att batteriet på sommaren på landsväg räcker 15 till 16 mil.
Bilen kan laddas via en laddbox som installeras hemma. Den kostar 15 000 kronor, men ingår i köpet för den som slår till före den 30 juni. Det går också att köpa en FlexiCharge 220V kabel som fungerar till vanligt eluttag för 4 390 kronor eller så kan bilen laddas via laddstolpe.
Hos Renault köper man inte batteriet utan hyr det från 799 kronor/månad. Priset baseras på hur många mil föraren brukar köra. Den som säljer bilen säger upp hyresavtalet och den nya köparen får teckna ett nytt. I avtalet ingår Assistans, som innebär att ägaren får bärgning till en laddningsstation om batteriet tar slut eller går sönder. Det kan vara en välbehövlig tjänst för den som är nybörjare på elbilsområdet.
Renault Zoe – life
Motortyp: 5AGEN2.
Tekniken bakom elmotorn: Synkron med lindad rotor.
Max effekt: 88 hk vid 3 000–11 300 varv/min.
Max vridmoment: 220 Nm vid 250–2 500 varv/min.
Batteri: Litiumjon.
Totalspänning: 400 volt.
Effekt: 22 kWh.
Vikt batteri: 290 kg.
Växellådstyp: Växellåda med reduktionsväxel.
Max hastighet: 135 km/h
0–100 km/h: 13,5 sek.
Laddningstid: 3kW (laddbox enfas 16A) = 6–9 tim.
22 kW (trefasuttag 32 A) = 1 tim.
43 kW (trefasuttag 63 A) = 30 min.
Normalförbrukning: 146 Wh/km enligt tillverkaren.
Tjänstevikt: 1 468 kg.
Pris: 209 900 kr.
Batterihyra: från 799 kr/mån.
Ljudlös stadskörning i tuff elbil
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.