Lönsamma seniorer

Mobiltelefoner till pensionärer har blivit en riktig hit. Nischstrategin gör att Doro äntligen har hamnat rätt. Aktien värderas för snålt på börsen.

Att det som liten spelare är svårt att hävda sig på en marknad med jättar som Philips, Panasonic och Alcatel-Lucent har Doro fått erfara. Telefoniprodukttillverkarens aktieägare har fått vara med om flera svåra år. Hopp finns dock om en ljusning då de senaste årens satsning på affärsområdet Care Electronics, med framför allt mobiltelefoner riktade till äldre, har varit mycket framgångsrik.

Under 2006 stod affärsområdet för bara 7 procent av Doros omsättning. Efter ett par års kraftig tillväxt har den andelen ökat till 62 procent under tredje kvartalet. Rörelsemarginalen nådde under kvartalet fina 15 procent. Sämre gick det för Home Electronics där omsättningen backade med 4 procent och rörelsemarginalen var nära minus 8 procent. Det är den starka utvecklingen i Care Electronics som gör Doro intressant.

Under året har Doro under ledning av vd Jérôme Arnault slutit flera stora avtal inom Care, vilka borgar för en fortsatt stark utveckling framöver. I Frankrike kommer operatören Orange, en del av France Télécom, att sälja Doros lättanvända mobiltelefoner i nära 1 200 butiker. Ett avtal har också tecknats med Carphone Warehouse om försäljning i deras butiker i nio europeiska länder. Doro, som hittills koncentrerat sig på Europa, har dessutom tagit ett viktigt steg in på den amerikanska marknaden med avtalet med Consumer Cellular, en stor teleoperatör som är ensam leverantör till en av USA:s största pensionärsorganisationer med 40 miljoner medlemmar. Även den asiatiska marknaden har börjat bearbetas med ett par samarbetsavtal hittills. Diskussioner pågår även i Sydamerika. Förutom den geografiska expansionen gynnas Doro av den demografiska utvecklingen med en kraftig ökning av antalet pensionärer framöver.

Den goda lönsamheten inom Care förklaras främst av att Doro har en stark position på en marknad med begränsad konkurrens. Det är i synnerhet mindre spelare som konkurrerar då segmentet ännu är för litet för att intressera de flesta stora mobiltillverkarna. Vissa håller sig säkert också borta av varumärkesskäl då de “osexiga” seniormobilerna riskerar att dra ner imagen på de hetaste mobilerna riktade till yngre målgrupper. Vi tror att möjligheterna för Doro är goda att behålla eller lyfta marginalerna inom Care under de närmaste åren. På koncernnivå lär marginalpressen även fortsättningsvis komma från Home där prispress och vikande volymer tynger.

På börsen värderas Doro till 208 miljoner kronor. Då ingår en nettoskuld på knappt 16 miljoner samt uppskjutna skattefordningar på drygt 70 miljoner. Vår försiktiga prognos för nästa år om 15 procents tillväxt ger en omsättning på 518 miljoner. Med ett motiverat p/e-tal på 15 behöver Doro bara prestera en rörelsemarginal på drygt 3 procent för att försvara den värderingen. Det är väldigt lågt, givet att marginalen under senaste kvartalet var nära dubbelt så hög samt att Care, som snart kommer att vara den klart dominerande delen i Doro, presterar en marginal på 15 procent.

Efter flera tunga år har Doro äntligen hamnat rätt med en nischstrategi. Tillväxten är hög, lönsamheten god och flera stora avtal i år borgar för ett starkt 2010. Vi tycker att aktiemarknaden trots en fördubblad aktiekurs sedan maj är långt ifrån att ha prisat in de goda framtidsutsikterna. Potentialen är betydande om Care fortsätter att växa snabbt de närmaste åren. Samtidigt har vi svårt att se vad som skulle sänka aktien från den nuvarande låga nivån. Vi köper.

JOHAN HÖGBERG

johan.hogberg@afv.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.