Med ny jättegruva i sikte
Det diskreta beskedet från Boliden fick inte stor spridning, men budskapet var anmärkningsvärt. Den svenska gruvjätten skulle studera förutsättningarna för att öppna en ny koppargruva i anslutning till företagets nedlagda gruva i Laver i hjärtat av Norrbotten, en halvtimmes bilväg från Älvsbyn.
Nu, två år efter det att pressmeddelandet offentliggjordes, kan bolaget skönja de första resultaten av sin förstudie. Och de är positiva:
– Vi tror att konceptet kan vara något i stil med Aitik, säger Boliden-vd:n Lennart Evrell till Affärsvärlden.
Jämförelsen med den drygt 50 år gamla Aitikgruvan säger en del om Bolidens ambitioner. Koppargruvan Aitik har med åren utvecklats till Bolidens kronjuvel, en 3 kilometer lång och 420 meter djup grop i arktisk miljö strax söder om Gällivare.
Aitik-kopparn stod ensamt för en dryg tredjedel av Bolidens rörelsevinst förra året.
Gruvbranschen är som bekant investeringstung, men att utveckla en ödebygd till en jättegruva, det som på gruvspråk kallas för ett green field-projekt, är det svåraste och mest riskabla som går att göra i branschen. Det handlar om investeringar i mångmiljardklassen. Bara i Aitik har Boliden under de senaste sex åren plöjt ner i storleksordningen sex miljarder kronor för att fördubbla kapaciteten.
Lennart Evrell är noga med att påpeka att det kommer ta flera år innan bolaget är redo att gå till beslut.
– Vi gör en förstudie om Laver som i och för sig kostar väldigt mycket. Det är ett jätteprojekt, och vi undersöker möjligheterna att öppna en gruva. Vi skulle inte lägga ned de här pengarna om vi inte trodde att det skulle bli en gruva, men när är en annan fråga. Det kan ta lång tid, säger Lennart Evrell.
Reservationerna till trots, Bolidens nygamla fynd gläder kommunalrådet i Älvsbyn, Helena Öhlund (S), som hoppas att en eventuell ny gruva kan skapa upp till 600 nya jobb.
– De har gjort en provbrytning och har provborrat flera kilometer och är nöjda med resultatet, säger hon och hoppas på full produktion om sex år.
Planerna på att öppna nytt i Älvsbyn är ett ovanligt schackdrag för att komma från Boliden. Företaget har under de senaste tio åren, efter det att bolaget 2004 genomförde en strukturaffär med finländska Outokumpu, tvärtom förlitat sig på de gruvområden som bolaget redan har i drift.
Ambitionen har varit att driva Aitik, men också gruvor i Irland (zink och bly) och Garpenberg (zink, bly, guld och silver) samt fyra mindre gruvor i Skelleftefältet (zink, koppar, guld och silver), och att dessa ska orka leverera tillräckliga metallmängder. Strategin med inte minst gruvnära prospektering har varit framgångsrik och har lett fram till öppnandet av en ny guldgruva, Kankberg.
Den försiktiga strategin kanske förvånar den som följer gruvbranschen där i vart fall ett tiotal gruvor har initierats under de senaste åren, enbart i Sverige och Finland. I en del fall har projekten varit storstilade, som i fråga om Northland Resources nyöppnade och finansiellt krisdrabbade järnmalmsgruva nära Pajala, men i de flesta fall är det små aktörer som har dragit i gång gruvor efter att ha gjort förstudier i omgivningarna runt en fyndighet. De många gruvprojekten har sin förklaring i de höga metallpriserna som under åren fram till 2008, och därefter under åren 2010 och 2011, lockade in riskvilligt kapital till branschen.
Efter 2011 har priserna emellertid varit på fall, och det gäller de flesta metaller. Järnmalmspriserna har till exempel fallit från nära 200 dollar per ton för tre år sedan till under 100 dollar per ton nu i dagarna. Kopparpriserna, som påverkar Boliden, har fallit 30 procent till 7 000 dollar per ton. Guldpriserna har också fallit, med en tredjedel under samma tid.
Metallprisfallet innebär att Bolidens lönsamhet har försämrats under åren. När bolaget för några år sedan redovisade en rörelsemarginal på både 12 och 15 procent under åren 2010 och 2011 har marginalen nu krympt samman till mer modesta 5 procent under 2013.
– Det är ganska kärvt i vår bransch i dag, sammanfattar Lennart Evrell.
Men med de allvarsamma orden dallrande på tangentbordet går det likväl att slå fast att gruvbranschen i allmänhet och Boliden i synnerhet kan vara på väg att återhämta sig.
n Mest uppenbart är det faktum att världens befolkning, i takt med att den får högre inkomster, i allt högre grad efterfrågar kapitalvaror. Dessa produkter, allt från bilar till tv-apparater och köksredskap, kräver alla metaller för att fungera.
n Boliden har en rad lönsamma år bakom sig, och har inte under de senaste tio åren drabbats av ett förlustår.
n Resultatet är historiskt cykliskt där ett dåligt år brukar följas av fyra eller fem starka år. Det senaste dåliga året var 2013 då vinsten i rörelsen krympte samman till 1,8 miljarder kronor. Upprepar sig historien bör därför de kommande åren ge vinstnivåer kring 4,5 till 5,5 miljarder kronor i snitt. Det betyder att vinsten per aktie kan uppgå till 12–13 kronor från nästa år (p/e 7,4). I tabellen här intill har vi inte räknat med ett fullt så starkt år 2015. Men att vinsterna kommer att öka igen är de flesta bedömare överens om.
n Positiva nyheter från bolaget är att vänta framöver. Det nya anrikningsverket i Garpenberg provkörs nu, och bolaget väntar på besked om ett utökat produktionstillstånd, till 45 miljoner ton malm per år, i Aitik senare i år.
Risken för bakslag då?
Högre kostnader är alltid en risk i gruvbranschen, men med stora investeringar avklarade både i Garpenberg, där nyinvesteringen formellt invigs i slutet av augusti, och Aitik under de senaste åren, är risken för kostnadsproblem minimala.
Fallande metallpriser? Dessa plågade Boliden under årets första kvartal. Men med en begynnande konjunkturuppgång i faggorna ser det tvärtom ut som att metallpriserna har bottnat ur. Råvaruanalytiker som Jörgen Kennemar vid Swedbank spår exempelvis en svag prisökning under 2014–2015. När det gäller just priserna på icke-järnmetaller, bland annat koppar, räknar han med ett prislyft på cirka 10–12 procent under perioden fram till 2015.
Däremot tror analytikerna inte att priserna når tillbaka till de nivåer som rådde för tre år sedan.
Återstår valutarisken. Svårast att förutse, men den som förmodar att kronan inte blir mycket starkare än nu jämfört med dollarn har sitt på det torra.
Bolidenaktien är en Affärsvärldenfavorit, men vårt köpråd för snart två år sedan slog fel, inte minst på grund av de fallande metallpriserna. Kursen har sedan dess fallit cirka 17 procent.
Affärsvärlden räknar med en rörelsevinst i år på 2,2 miljarder kronor (p/e 17) som nästa år klättrar till 3,5 miljarder (p/e 10). Vi upprepar köprekommendationen. Bolaget står starkare i dag än för två år sedan.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.