Riskfyllda busskuponger

Nobinas kollektivtrafik ger snart 6 procents offentligfinansierad utdelningskupong. Fall inte för frestelsen: bussaktien är en överprisad cocktail av risker.

SÄLJ. Efter säljråd i nr 15/2017 dök Nobina från dryga 50 kronor till under 40 kronor i höstas. Bussoperatörens dipp var en kortvarig effekt av ”kontraktsmigrering”. På ren svenska: ökad andel nya uppdrag, vilka inleds på svag lönsamhet som sedan förbättras när de upp till tioåriga busskontrakten löper på. Aktien satte nytt kursrekord på dryga 60 kronor i början av 2018.

I intervjun Faran ligger i tillväxteni nr 4/2018 målar nye vd:n Magnus Rosén upp kollektivtrafikens roll i samhällsutvecklingen. Begynnande elektrifiering och automatisering av bussar finns bland mer spännande framtidsmöjligheter.

Nobina-affärens styrkor är ­positionen som största regionala bussoperatören i Norden samt effektivitet i anbudsarbete och kontraktförvaltning. Det har så här långt säkrat ledartröjan i branschens lönsamhetsliga.

Mid cap-aktien har nu över 18 000 ägare, enligt Holdings. Lockelsen är höga utdelningskuponger. I fjol vandrade 3,1 kronor per aktie, totalt 274 miljoner kronor, till ägarnas fickor.

Vad krävs för att kassaflödena ska vara värda dagens aktiekurs på runt 55 kronor samt stödja utdelningsstabilitet? Det korta svaret: att återhållsamma anbud kombinerat med återinvesteringar räcker för att skydda dagens rekordhöga marginal­nivåer, runt 13 procents ebitda och 6 procents ebit, långsiktigt.

Börsredaktionen köper inte en sådan framtidsbild utan ser en riskprofil som är långt från stabil under motorhuven.

Lönsamheten: Nobina må vara störst och bäst, men kollektivbusstrafik har historiskt varit ­öppet för prispress. Vid hackig lönsamhet blir utdelningen snabbt ohållbar. Vid ihållande lönsamhetssvackor, om exempelvis ebitda-marginalen tappar minst en tredjedel från 13 procent till under 9 procent, blir över­belåning ett allvarligt problem.

Skulderna: Nobinas höga synliga skuldbörda härrör från bussleasing, huvudsakligen från busstillverkare via finansiell leasing. Här kan dagens frikostiga villkor försvinna om tillverkare blir finansiellt trängda. Därtill kommer nya regler kring operationell leasing visa hur Nobinas soliditet i praktiken är ännu tunnare än redovisade 18 procent.

Skatten: Historiska förlust­avdrag har nästintill befriat ­Nobina från skatteinbetalningar. Stalltipset är förbrukade ­avdrag inom tre år. Med full skatt motsvarar golvet i bolagets utdelningspolicy närmare hela nettoresultatet eller det fria kassaflödet.

På dagens värdering är Nobinas nedsida vidöppen och uppsidan begränsad. Det kan inte ge annat än upprepat säljråd det närmaste året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.