Rörlig grafik på webben

När sportföretaget Nike tillsammans med Google gjorde en kampanj med interaktiv 3d-grafik på webben under fotbolls-VM förra året tog man hjälp av Goo Technologies.

Stockholmsföretaget ut­vecklar ett webbaserat verktyg för den som vill skapa interaktiv 3d-grafik för webben, men också den molntjänst som behövs för att distribuera det färdiga resultatet.

Förhoppningen är att molnplattformen Goo Create ska bli interaktiv webbgrafiks motsvarighet till Photoshop – det dominerande verktyget för bildredigering.

Webbutvecklare har tidigare använt sig av Flash för webb­grafik. Den tekniken har spelat ut sin roll och är nu på väg att ersättas med det som kallas html 5 och Web GL. Till skillnad från Flash är Web GL en öppen standard, som dessutom fungerar i såväl datorer som bärbara prylar.

– Vår ambition är inte att introducera ett eget grafikformat utan att leverera det bästa verktyget för den standard som alla rör sig mot, säger Marcus Krüger, en av Goo Technologies tre grundare.

I ett första steg är det digital marknadsföring som Marcus Krüger och hans kolleger hoppas på.

– Det är en bransch där väldigt många letar alternativ till Flash och där vi kan bidra med teknik för att bygga interaktiva kampanjer. Eftersom Web GL fungerar på i stort sett alla plattformar går det att bygga en kampanj som fungerar lika bra överallt.

Och redan ett drygt år efter att den första betaversionen av Goo Create lanserades kan företaget skryta med flera fjädrar i hatten. Nike är ett exempel, brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer ett annat.

Goo ­Technologies

Gör: Utvecklingsverktyg för webbgrafik.

Ort: Stockholm.

Startår: 2012.

Anställda: 30.

Omsättning 2014: 9 Mkr.

Riskkapital: 40 Mkr.

Huvudägare: Grundarna, Moor & Moor.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.