AI
Rapport: Vartannat svenskt bolag underskatter risker med AI
"Många tenderar att överskatta framstegen och underskatta riskerna", säger Ylva Bergström, partner på EY Sverige inom risk transformation, till Afv.

Företagsledare i Sverige ser sina organisationer som ledande inom AI, men har ofta undermålig riskhantering. Detta konstaterar revisionjätten EY i en färsk rapport.
Enligt rapporten utmärker Sverige sig för sina satsningar för att öka kompetensen inom riskhantering gällande AI. 77% av de svenska företagen i undersökningen investerar i utbildning inom AI, siffror som kan jämförs med 61% i Norden och 53% globalt.
“Att företagen i Sverige har ökat investeringar kring utbildning av risker kopplade till AI är väldigt positivt för att bidra till förtroende för användandet av AI och på så sätt få fler att våga hoppa på den AI-resan”, säger Ylva Bergström, partner på EY Sverige som varit med och tagit fram rapporten.
Företagsledningarnas syn
Rapporten visar att 8 av 10 företagsledare i Sverige anser att deras syn på riskerna med AI är i linje med allmänhetens. EY:s undersökning visar dock att allmänheten är betydligt mer oroade över riskerna med AI. 78% av svarande uttrycker oro för att AI kan användas för att skapa och sprida falsk information, men det är långt färre inom företagsledningar som ser detta som en allvarlig risk.
“Företagsledningarna tror att konsumenterna och kanske även medarbetarna har en mer positiv syn på AI än vad som faktiskt är fallet”, säger Ylva Bergström.
En rädsla att missa tåget
Bergström beskriver det som “en rädsla om att missa ett tåg framåt gällande AI-utveckling” om inte företaget driver på användandet av AI.
“Det kommer högt uppifrån, men de etiska frågorna och hur medarbetarna ser på saken tenderar att hanteras något långsammare”, säger hon och fortsätter.
“Det kanske finns ett gap här mellan hur mycket man tycker att man styr, mot hur mycket man faktiskt styr”, säger hon och syftar på informationsflödena och de risker som kommer med AI.
För att skapa förtroende hos allmänheten, det vill säga kunder, konsumenter och medarbetare, måste företagsledningar bli bättre på att visa hur de arbetar med säkerhetskontroller och skydd av personuppgifter, menar Bergström.
“Det räcker inte att man har en strategi och en policy för det här (AI-säkerhet, reds.anm.), Utan man måste se till att det här operationaliseras hela vägen i verksamheten. Och där tror jag inte att alla företag är”, säger Ylva Bergström.
Varierad AI-mognad
EY-partnern exemplifierar med att bolag ofta är tudelade.
“Den ena ytterligheten är ju organisationer som trycker på och säger att vi ska köra nu. De ser till att tillgängliggöra medel i organisationen för att hitta så många usecase (användningsområden, reds.anm) som de kan och kör”, säger Ylva Bergström.
“Den andra ytterligheten är folk som sitter och har kanske fått tillgång till något så enkelt som en AI-agent, men som inte törs använda den för att man inte litar på att informationen man lägger in där faktiskt hanteras på ett bra sätt. De två är ingen bra kombination om man har båda de ytterligheterna i samma företag”, fortsätter hon.
75% av ledningsgrupper uppger i rapporten att de har starka eller ganska starka kontrollmekanismer för att hantera AI-relaterade risker, vilket är något högre än det nordiska snittet, samtidigt instämmer 50% av företagsledare att deras organisations nuvarande riskhantering är otillräcklig för att hantera framtidens AI-utmaningar.
FAKTA: EY Responsible AI Pulse 2025
bygger på två omfattande undersökningar:
Företagsundersökning
-
Genomfördes i mars–april 2025
-
975 deltagare i ledande befattningar (VD, CFO, CHRO, CIO, CTO, CMO och CRO)
-
Samtliga hade ansvar för AI inom sina organisationer
-
Representerade företag med en årlig omsättning över 1 miljard USD
-
Verksamma inom samtliga större branscher i 21 länder i Amerika, Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern, Indien och Afrika
Allmänhetsundersökning (AI Sentiment Index)
-
Genomfördes i december 2024–februari 2025
-
15 060 respondenter i 15 länder – varav 1002 i Sverige
-
Slumpmässigt urval med kvoter för ålder, kön och land
Läs mer:
Marcus Wallenberg om AI-satsningen: ”Ur familjens synvinkel är vi väldigt beroende”
Tungviktaren ser möjligheter i krisen – investerar i hajpade AI-bolaget
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.