Skördetiden inprisad

Medicinteknikbolaget Raysearchs nya affärsmodell ger äntligen avkastning. Men det ligger redan i kursen. Dags att tacka för ­kaffet.

Ett par glädjebesked under senare tid har fått aktiekursen i cancervårdsföretaget Raysearch att rusa till nivåer som närmar sig topparna från 2010. Aktien har klättrat 44 procent hittills i år och fredagens rapport satte ytterligare fart på aktien.

Beskedet att det Kalifornienbaserade företaget Prowess för i dagarna tre år sedan lämnade in en stämningsansökan mot Raysearch till en domstol i Baltimore, USA, har legat som en våt filt över Raysearch-aktien. Amerikanerna hävdade att Raysearch gjorde intrång i ett amerikanskt patent som Prowess har ensamrätt till. Svenskarna, med grundaren och vd:n Johan Löf i spetsen, hävdade motsatsen, men fann i april i år för gott att betala i storleksordningen 35 miljoner kronor i en förlikning:

– Kostnaden för att driva målet hela vägen till rättegång, och vidare vid ett eventuellt överklagande, skulle ha varit mycket hög. Därför är det bättre för oss att ta hela förlikningskostnaden nu så att vi kan lägga det här bakom oss en gång för alla, förklarade Johan Löf agerandet.

Därmed reviderades fjolårsresultatet och Raysearch redovisar sitt första förlustår sedan bolaget grundades för snart 15 år sedan. Den underliggande rörelsen går emellertid med en hälsosam vinst och rensat för processkostnaderna var överskottet i rörelsen 32 miljoner kronor under fjolåret.

Förlusten för alltså det goda med sig att ledningen nu kan koncentrera sina krafter på framtida försäljning. Och en tilltagande försäljning märks redan och är ett tecken på att bolagets ändrade affärsmodell fungerar. Bolaget säljer sedan tre år doshanteringsprogram för strålmaskiner inom cancer­vården direkt till kliniker. Tidigare fungerade bolaget enbart som underleverantör till de större företag som tillverkar strålmaskiner.

De nya försäljningskanalerna har byggts upp genom system av återförsäljare i en rad länder. Metoden har visat sig effektiv och orderingången på bolagets paradprodukt, dosplaneringssystemet Raystation, steg under årets första kvartal till 35 miljoner kronor, att jämföra med 7 miljoner under motsvarande kvartal 2013.

Också bolagets totala försäljning ökar, med 13 procent till 54 miljoner kronor under årets förs­ta kvartal.

Men samtidigt tillstöter komplikationer. Etableringskostnaderna för den nya affärsmodellen har visat sig bli högre än vad bolaget räknat med. Infrastruktur för försäljning, marknadsföring och service gör att bolagets rörelsevinst under första kvartalet backar jämfört med fjolåret. Utvecklingen är oväntad, allra minst för ett bolag som pumpat ut information om att bolaget rider på en framgångsvåg. Ett annat problem är att försäljningen genom de tidigare kanalerna sjunker.

Bolagets rörelsemarginal backade därmed under första kvartalet till i sammanhanget låga 11,5 procent.

Risken är uppenbar att bolaget tvingas behålla eller till och med öka kostnadsnivåerna ytterligare för att få fart på försäljningen i de nya länderna. 2014 ser därmed ut att bli ett mellanår resultatmässigt.

På börsen är samtidigt all världens framgångar inprisade i kursen och pappret lyfte ytterligare i samband med fredagens rapport. Affärsvärlden har länge varit positiv till aktien, men nu anser vi att en börskurs som ger bolaget en värdering på 1,3 miljarder när kassan räknats bort är allt för högtflygande. Bolaget värderas som ett klassiskt förhoppningsföretag, med multiplar på 50–60 gånger vinsten under 2014 och 2015. Den som följt med i uppgången, aktien har dubblats och mer därtill på drygt ett år, kan sälja och köpa tillbaka på nivåer kring 32 kronor. Där var aktien så sent som för en månad sedan.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.