Snabb vändning för städat bolag
Nu är snart Lindab tillbaka på ruta ett, nämligen de 110 kronor som aktien ansågs vara värd vid börsnoteringen i december 2006. Bara drygt ett halvår efter debuten toppade aktiekursen på 205 kronor och 2007 blev även det bästa året hittills sett till lönsamheten. Rörelseresultatet var 1,3 miljarder kronor och marginalen 14,1 procent. Sedan bar det utför. Botten nåddes troligen i slutet av förra året och nu verkar Lindab vara på banan igen.
Det var Ratos som satte Lindab på börsen och private equity-bolaget är fortfarande kvar som största ägare även om andelen har minskat från 45 till 23,5 procent. Men det behöver inte betyda att Ratos helt släppt tyglarna. Lindabs snabba agerande under lågkonjunkturen är helt i linje med de kraschplaner som Ratos gjorde ihop med sina portföljbolag.
Gemensam nämnare för Lindabs produkter är att de är tillverkade i tunnplåt. Med 80 procent av försäljningen till det som Lindab kallar för yrkesbyggnader – industrifastigheter, lager, stormarknader och liknande – drabbades bolaget hårt när världsekonomin gick i backen i slutet av 2008.
Resten av försäljningen går till bostäder, som inte råkat lika illa ut denna gång. Trots det backade omsättningen med 30 procent och vinsten före skatt var nära noll förra året. Men då hade redan vd David Brodetsky dragit i bromsen. Sedan slutet av 2008 har kostnaderna minskats med runt 600 miljoner kronor på årsbasis, varav cirka hälften är borta för gott. I våras sjösattes nya strategier som innebär flera steg för att stärka bolagets positioner. I grunden handlar det om att fokusera på de lönsammaste produkterna och de marknader där Lindab redan i dag är starkt. Hur detta ska gå till varierar lite för de tre affärsområdena.
För affärsområdet Ventilation, som förra året svarade för över hälften av försäljningen och en större del av resultatet, är ventilationskanaler med tillbehör de viktigaste produkterna. Planen är att lägga mer krut på dessa samt att förbättra distributionen. Dessutom är tanken att bolagets division med produkter för bättre inomhusklimat ska växa kraftigt och öka lönsamheten. Flera av bolagets produkter är bra ur miljö- och energisynpunkt, vilket ger Lindab en fördel när lagstiftningen skärps inom dessa områden.
Affärsområdet Byggkomponenter stod i fjol för nästan en tredjedel av försäljningen. En stor del av flaggskeppsprodukterna som stuprör, hängrännor och liknande går till bostadshus. I framtiden ska dessa kärnprodukter få högsta prioritet. Resten av produkterna, som tak, väggar, balkar och garageportar, används mest till industribyggnader.
Sist, och än så länge minst, är Byggsystem som gör stålbyggnader att användas till allt från fabriker till kontorsfastigheter. Det finns också små standardiserade enplansbyggnader med en leveranstid på tre fyra veckor, vilket är smidigt för exempelvis nystartade företag. Framöver kommer dock stora industribyggnader att prioriteras, inte minst i Östeuropa och Ryssland där efterfrågan förväntas vara god. Satsningar på direktförsäljning i regionen har redan burit frukt i form av två stora order under andra kvartalet.
Ryssland drabbades hårt av
finanskrisen, utländska investerare fick kalla fötter, och svårigheter att låna pengar gjorde att många byggprojekt gick i stå. I år har dock hjulen börjat snurra igen och prognosmakaren ser framför sig en räcka år med hygglig tillväxt. SEB publicerade nyligen färska prognoser för Ryssland vars BNP växer med 4,6 procent i år och väntas fortsätta i ungefär samma takt, 4,5 procent 2011 och 4,8 procent 2012. Men frågan är om det inte kan bli lite bättre inom de områden där Lindab är verksamt.
En lärdom från senaste lågkonjunkturen är att allt har gått lite fortare än vi är vana vid, både nedgång och återhämtning. Det talar för att Lindabs försäljning får upp farten igen nästa år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.