Frankrikes vätgassatsning sågas: ”Ambitiös men orealistisk”

Frankrike har investerat över tre miljarder euro på att bli en vätgasnation. Nu döms strategin ut av landets statliga revisorer.
Produktionsmålen beskrivs som orealistiska, kostnaderna som underskattade och elbehoven som orimliga.
Frankrikes vätgassatsning sågas: ”Ambitiös men orealistisk” - schaeffler
Frankrike storsatsar på vätgasinfrastruktur – särskilt inom vägtransporter. Foto: Schaeffler

Frankrikes granskningsmyndighet Cour des comptes riktar hård kritik mot regeringens vätgasstrategi. Enligt myndigheten är landets högställda mål varken tekniskt eller ekonomiskt gångbara.

Det framgår av en rapport som publicerades förra veckan. Där konstaterar revisionsrätten att kostnaderna i de pågående projekten är betydligt högre än väntat – och att flera har dragit ut på tiden.

Myndigheten skriver att målen för både produktion och efterfrågan är ”ambitiösa men orealistiska”, och varnar för att landets klimatstrategi riskerar att undergrävas.

“Att inkludera orealistiska utvecklingsbanor för vätgas i långsiktiga energistrategier hotar trovärdigheten och sammanhanget i dessa strategier”, skriver revisionsrätten.

Elen räcker inte till

Revisionsrätten riktar kritik mot planerna att producera 600 000 ton fossilfri vätgas årligen till 2030, vilket förutsätter en utbyggnad av elektrolyskapaciteten till 6,5 GW.

 Med nuvarande förutsättningar bedöms resultatet hamna betydligt lägre.

“Stöden kan som mest möjliggöra 0,5–3,1 GW till 2030, långt från målet på 6,5 GW”, skriver revisionsrätten.

Trots stora ambitioner konstaterar rapporten att endast ett enda projekt är “relativt långt framme med att installera sina första produktionskapaciteter.”

Vätgas enormt energikrävande

Gapet mellan mål och verklighet beror bland annat på att fossilfri vätgasproduktion kräver enorma mängder el.

För att nå regeringens vätgasmål för 2050 krävs upp till 225 terawattimmar el. Det motsvarar nästan hälften av Frankrikes nuvarande elförbrukning.

“Sådana nivåer av elproduktion framstår som orealistiska”, skriver revisionsrätten.

Vätgasen i Frankrike får 10 miljarder euro i statliga satsningar till 2030.

Kritiserar stödet till transportsektorn

Satsningen på vätgasdrivna fordon får särskild kritik i rapporten. Enligt revisionsrätten är klimatnyttan begränsad i förhållande till den omfattande finansieringen.

Stödet till transportsektorn uppgår till ungefär 1,7 miljarder euro och omfattar investeringar i fordon, tankinfrastruktur och leverantörsled.

“Vägtransporternas andel framstår som oproportionerlig, nästan hälften av utbetalda stöd har gått dit”, skriver revisionsrätten.

Trots omfattande subventioner såldes endast 39 vätgasfordon i hela Europa under första kvartalet 2025.

Sverige miljardsatsar på vätgas

Sverige är precis som Frankrike en ihärdig vätgassatsare.

Enbart i 2025 års budget avsätts 1,65 mdr kr till energiforskning med fokus på bland annat vätgas, och 930 Mkr till utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur för el- och vätgasfordon.

Läs mer:

Försäljningen av vätgasbilar rasar: ”Ingen tillfällig fluktuation”

Ståljättens VD: Vätgas och CCS kanske attraktivt bortåt 2030

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.