Svenskan smyckar stjärnorna
Anna-Karin Karlsson designar vackra och humoristiska glasögonbågar, som minst sagt kan kallas uppseendeväckande. På hennes signaturbåge framför andra vilar en leopard lojt ovanför ena ögat. På en annan modell sticker kattöron ut från bågen.
De solglasögon och glasögon som Anna-Karin Karlsson gör, under varumärket med samma namn, är ofta stora, praktfulla, har mönster och utsmyckningar, glitter och rosor, allt utskuret med laser. Den senaste kollektionen heter Decadence och bågen Magpie, skatan, är täckt av kristaller och doppad i 24 karats guld.
– Jag ville göra något riktigt glammigt. En skata snor kristaller och samlar dem i sitt näste. Det symboliserar att man ska ut och ta för sig av det man vill ha i livet, säger Anna-Karin Karlsson.
Precis som hon själv har gjort. Under många år bodde hon i London där hon dels ägnade sig åt musik, dels arbetade hos anrika optikern EB Meyrowitz på Bond Street. Där lärde hon sig att göra glasögon för hand.
Hon kände sig trygg i hantverket och med materialet, men ville ta ut svängarna konstnärligt. För tre år sedan packade hon kappsäcken, tog med sig sonen Mio och slog sig ned i släktens stuga i Dalarna. Där levde hon på sparpengar i ett år och jobbade 16 timmar om dagen.
– När andra inspireras av resor så blickar jag inåt. Jag ser glasögon i visioner framför mig och ritar sen ner dem.
Anna-Karin Karlsson hade tidigare skapat glasögon till sina vänner i liten skala. Efter året i Dalarna började hon envist marknadsföra sig bland stylister och blev snabbt många stjärnors favorit. Nicky Minaj, Miley Cyrus, Lady Gaga och Usher bär hennes brillor. Och det finns fler.
– Vilka gör inte det, säger hon och skrattar. Stylisten Jonas Hallberg har åtta par av samma fyrkantiga båge. Jag har dem när jag jobbar, har sex och går på diskotek, brukar han säga.
Men även vanliga dödliga faller för glasögonen som kostar mellan 3 000 och 12 000 kronor. De säljs i ett 40-tal länder, bland annat i USA och Kina samt i Ryssland där Anna-Karin Karlsson blir behandlad som en stjärna och får åka limousin. Sedan starten 2011 har hennes företag dubblat omsättningen varje år. 2013 uppgick omsättningen till över 4 miljoner och rörelseresultatet till 468 100.
– Kunderna köper glasögonen för drömmen och kvaliteten, de vet vad jag gör och är pålästa, säger hon.
Anna-Karin Karlsson är besatt av att hitta det perfekta materialet. Sin drömproducent, en glasögontillverkare i Hongkong, sökte hon upp på en mässa. ”Jag ser din passion, jag ska hjälpa dig”, sa mannen, som inledningsvis var skeptisk men som i dag är hennes samarbetspartner.
Glasögonen skärs ut ur block av giftfri bomullsacetat. Det blir mycket experimenterande för att få det rätt. Bara genom att prova kan hon ta reda på hur man kan sätta fast kristaller utan att glasögonen blir för tunga, eller hur ett visst glitter ska kunna sitta kvar och samtidigt få den perfekta finishen.
– Ibland fungerar inte min vision i verkligheten. Men jag släpper inget förrän jag är nöjd. Mina glasögon måste ha en kvalitet som är bäst i världen.
Av: Cajsa Högberg
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.