Svenskan smyckar stjärnorna

Det är bara tre år sedan Anna-Karin Karlsson stängde in sig ett år i en stuga för att designa glasögon. I dag säljs hennes glammiga bågar i ett 40-tal länder och har blivit hela Hollywoods favoritaccessoar.

Anna-Karin Karlsson designar vackra och humoristiska glasögonbågar, som minst sagt kan kallas uppseendeväckande. På hennes signaturbåge framför andra vilar en leopard lojt ovanför ena ögat. På en annan modell sticker kattöron ut från bågen.

De solglasögon och glasögon som Anna-Karin Karlsson gör, under varumärket med samma namn, är ofta stora, praktfulla, har mönster och utsmycknin­g­­ar, glitter och rosor, allt ut­sku­ret med laser. Den senaste kollek­tionen heter Decadence och bågen Magpie, skatan, är täckt av kristaller och doppad i 24 karats guld.

– Jag ville göra något riktigt glammigt. En skata snor kristaller och samlar dem i sitt näste. Det symboliserar att man ska ut och ta för sig av det man vill ha i livet, säger Anna-Karin Karlsson.

Precis som hon själv har gjort. Under många år bodde hon i London där hon dels ägnade sig åt musik, dels arbetade hos anrika optikern EB Meyrowitz på Bond Street. Där lärde hon sig att göra glasögon för hand.

Hon kände sig trygg i hant­­verket och med materialet, men ville ta ut svängarna konst­närligt. För tre år sedan packade hon kapp­säcken, tog med sig sonen Mio och slog sig ned i släktens stuga i Dalarna. Där levde hon på spar­pengar i ett år och jobbade 16 timmar om dagen.

– När andra inspireras av resor så blickar jag inåt. Jag ser glasögon i visioner framför mig och ritar sen ner dem.

Anna-Karin Karlsson hade tidigare skapat glasögon till sina vänner i liten skala. Efter året i Dalarna började hon envist marknadsföra sig bland stylister och blev snabbt många stjärnors favorit. Nicky Minaj, Miley Cyrus, Lady Gaga och Usher bär hennes brillor. Och det finns fler.

– Vilka gör inte det, säger hon och skrattar. Stylisten Jonas Hallberg har åtta par av samma fyrkantiga båge. Jag har dem när jag jobbar, har sex och går på diskotek, brukar han säga.

Men även vanliga dödliga faller för glasögonen som kostar mellan 3 000 och 12 000 kronor. De säljs i ett 40-tal länder, bland annat i USA och Kina samt i Ryssland där Anna-Karin Karlsson blir behandlad som en stjärna och får åka limousin. Sedan starten 2011 har hennes företag dubblat omsättningen varje år. 2013 uppgick omsättningen till över 4 miljoner och rörelseresultatet till 468 100.

– Kunderna köper glasögonen för drömmen och kvaliteten, de vet vad jag gör och är pålästa, säger hon.

Anna-Karin Karlsson är besatt av att hitta det perfekta materialet. Sin drömproducent, en glasögontillverkare i Hongkong, sökte hon upp på en mässa. ”Jag ser din passion, jag ska hjälpa dig”, sa mannen, som inledningsvis var skeptisk men som i dag är hennes samarbetspartner.

Glasögonen skärs ut ur block av giftfri bomullsacetat. Det blir mycket experimenterande för att få det rätt. Bara genom att prova kan hon ta reda på hur man kan sätta fast kristaller utan att glasögonen blir för tunga, eller hur ett visst glitter ska kunna sitta kvar och sam­tidigt få den perfekta finishen.

– Ibland fungerar inte min vision i verkligheten. Men jag släpper inget förrän jag är nöjd. Mina glasögon måste ha en kvalitet som är bäst i världen.

Av: Cajsa Högberg

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF