Temu-paketens galna resa till Sverige: ”Måste gå back”
Läs om:
✓ Tullen på flygplatsen som hanterar Temu-paketen: "En tsunami"
✓ Hur mycket flygfrakten kostar Temu: "Måste gå back"
✓ Branschens ilska: "Enorma försäljningsbortfall"
✓ Returens sista anhalt: Bagdad
Ett lastbilsekipage svänger av E20 vid Almnäs. Det är oktober 2023 och på träden har löven skiftat till rött.
Under decennier hörde området söder om Södertälje till Försvarsmakten. Men på kort tid har det förvandlats till ett logistikcentrum. Med 98 lastbilsportar och 200 anställda beskrivs DB Schenkers nybygge som en ”superterminal”.
4 000 paket kan hanteras per timme med stor precision. Inget får gå fel.
Därför höjer de anställda på ögonbrynen när ekipaget rullar in på terminalen. Det är lastat till bredden med paket. Men lastens ägare, den kinesiska lågprisjätten Temu, finns inte i kundlistan.
”Den fick bara stå på terminalen. Helt ohanterad. Vi sorterade ingenting, rörde ingenting”, säger en anställd.
Efter något dygn var dock ett avtal i hamn.
Det blev inledningen på en skakig relation som ständigt skulle bjuda på nya överraskningar.
Temu
- Temu ingår i PDD Holdings som är noterat på Nasdaq-börsen.
- Börsvärdet uppgår till 168 mdr USD.
- Grundaren Colin Huang placerar sig på 35:e plats på Forbes lista över världens rikaste. Förmögenheten uppgår till 42 mdr USD.
- Den huvudsakliga omsättningen kommer från Pinduoduo, som är en e-handelsplattform i Kina.
- Hur mycket Temu tjänar – eller förlorar – är okänt då verksamheten inte särredovisas.
Vi beställer från Temu
Med trädgårdsutrustning, fiskedrag, glittriga hörlurar och underkläder har Temu gjort sig känd som e-handelsappen med allt man behöver, och mycket därtill. Ofta till osannolikt låga priser och fri frakt.
Enligt Temu fungerar appen som en handelsplattform. Produkterna står underleverantörer för.
I arbetet med det här reportaget klickar vi hem en korg med varor. Att handla på Temu är en upplevelse utöver det vanliga.

I appen ploppar med jämna mellanrum små lyckohjul upp. Stora rabatter utlovas. Priserna fluktuerar också dramatiskt. En högtrycksspruta rusar 118% inom några timmar, medan en leksak i form av en sjungande kaktus blir 10% billigare.
Men bortom lyckohjulen riktas svidande kritik mot uppstickaren. Den handlar om olagliga och farliga produkter. Piratkopior, tvångsarbete och vilseledande marknadsföring.
Drabbade är svenska företag som inte kan konkurrera på samma villkor, menar Svensk Handel.
“Det leder till enorma försäljningsbortfall för svenska handlare“, säger Martin Kits, chef för näringspolitik på branschföreningen.

Den belgiska flygplatsen
För den som shoppar på Temu är det lätt att förstå varför. Vi klickar till slut hem den saliga blandningen: ett par hörlurar, en sjungande kaktus, en liten högtrycksspruta, ett par Spindelmannen-handskar, en säkerhetslampa och en köttkvarn i aluminium. Allt för 246 kr – svensk moms inkluderad. Frakten från Kina är gratis. Det är även returerna som vi senare kommer att nyttja.
Hur är det möjligt?
Varje månad skickar Temu 2,3 miljoner paket till svenskar, uppger de. Till Sverige kommer paketen med flyg till Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Men de riktigt stora volymerna flödar in via flygplatser på kontinenten, enligt Afv:s uppgifter.
En flygplats sticker ut: Liège i Belgien. Där landar även Afv:s paket.
Tidigare fick den som ville köpa billiga prylar från Kina vänta över en månad på att containern skulle passera Suezkanalen. Globala jättar som Amazon byggde lager i mellanstora svenska städer för att kunna leverera på några dagar.
Så jobbar inte de nya lågprisjättarna. De talar ogärna om sina metoder, men många av spåren leder till den anonyma flygplatsen i Belgien.

En oväntad vändning
Liège sågs länge som en stad med glansdagarna bakom sig. Några kilometer från flygplatsen löper floden Maas, där masugnarna gick varma i generationer. Men sedan ett drygt decennium står ArcelorMittals stålverk öde. Rosten äter sig in i balkarna i väntan på bortforsling.
Stadens räddning kom plötsligt och från oväntat håll: en kinesisk investerare vid namn Liansen Tan. En regnig novembermorgon 2014 landade han i Bryssel. Målet var att bygga en hubb för att hantera returer åt en gammal klasskamrat, Chris Xu – grundaren av Shein. Då ett okänt klädbolag för de flesta. I dag det stora hotet mot H&M.

2021 höll den regionala regeringen i Vallonien en prisceremoni vid flygplatsen. Liansen Tan berättade att han såg Lièges geografiska potential och hyllade myndigheternas bemötande.
”Det finns en verklig förtroenderelation mellan Kina och Belgien”, sa han till tidningen L’Avenir.
Flera andra, som den kinesiska e-handelsgiganten Alibaba, följde några år senare efter Liansen Tan och byggde egna logistikhubbar.
Det var därför den kinesiske investeraren prisades av regionens politiker. Med munskydd på lämnade de över diplomet på flygplatsen.
Rekordflygplats
Runtom i världen kablades vid denna tid ut bilder på ödelagda flygplatser. Men över Liège flög planen in i en omfattning som aldrig tidigare skådats. 2020 slog alla rekord. 2021 blev ännu bättre.
För Afv uppger Lièges flygplats att omkring 40% av all frakt kommer från kinesiska e-handlare. Temu bekräftas som en särskilt viktig kund inom segmentet, vid sidan om Alibaba, Shein och Tiktok Shop.
Fler kinesiska lågprisutmanare
- Alibaba. Grundat 1999. Massivt konglomerat inom e-handel och datacenter med bolag som e-handelsplattformen AliExpress, men också flera mediebolag.
- Shein. Grundat 2008. Erbjuder främst kläder men också, likt Temu, en hel del prylar. Shein skrapar sociala medier för att snabbt kunna presentera trendiga plagg på sin hemsida. Kritiseras för dåliga arbetsförhållande och plagiat. Är i rättstvister med branschjättar som H&M och Uniqlo.
- Tiktok Shop. Det sociala medie-fenomenet från Kina har sedan 2023 erbjudit en shopping-funktion i USA. Med ett omfattande utbud hade den i vintras redan 47 miljoner kunder i USA. I våras lanserades tjänsten i Europa.
Efter pandemin gick luften ur e-handeln, men det fick inte det belgiska undret på fall. Planen fortsätter att landa dagligen från destinationer som Guangzhou, Nanchang, Chengdu och Zhengzhou.
Bakom namnen gömmer sig kinesiska miljonstäder som spelar en avgörande roll för de kinesiska lågprisjättarna. I Guangzhou ligger till exempel ”Shein village” där tusentals underleverantörer syr kläder på beställning. Det har rapporterats om 75 timmar långa arbetsveckor.
När Afv senare returnerar beställningen passerar även den Guangzhou, efter en drygt tre månader lång returresa.

Rundar ryska sanktioner
Flera kinesiska bolag, som China Cargo Airlines och SF Airlines, flyger från nämnda städer till Liège, enligt tjänsten Flightradar24. Men även Ethiopian Cargo, som med ”trippelsjuan” Boeing 777F kan lasta över 100 ton per vända.
Att flygbolagen är kinesiska och afrikanska är ingen slump. Det är ett sätt att runda ryska sanktioner. På sin väg till Liège flygs paketen över Ryssland, vilket efter krigsutbrottet i Ukraina är förbjudet för europeiska flygbolag.
En källa med insyn i fraktverksamheten på Arlanda uppger att planen från Kina ofta landar utanför Stockholm för att tanka. Sedan fortsätter de resan till Belgien, där paketen till svenska konsumenter lastas över på lastbilar.

Afv har bekräftat rutterna genom offentlig flygdata. Att Air China Cargo flyger från kinesiska Chengdu till Arlanda innan planet fortsätter vidare till Liège är bara ett exempel.
Sedan blir varorna tullens problem.
”En tsunami”
Den belgiske tullchefen Kristian Vanderwaeren är en spenslig man, i marinblå uniform och skärmmössa, som leder en handfallen myndighet.
”Det är en tsunami som kommer mot oss från Kina”, suckade han tidigare i år i affärstidningen L’Echo.
I en hangar vid flygplatsen gör personalen stickprov. 12% av paketen uppges innehålla produkter som är olagliga i EU. Vanligaste fyndet är förfalskningar av Lego och Pokémonkort.
Ibland blir det jackpott, som i fjol när tullpersonalen hittade två jumbojets fullastade med förfalskningar. Paketen tog veckor att kassera.
Men oftast är de chanslösa. 180 tulltjänstemän jobbar vid flygplatsen med att kontrollera flera miljoner paket om dagen. Kristian Vanderwaeren har konstaterat att personalstyrkan skulle vara otillräcklig även om han fick anställa fyra gånger så många.

I dag öppnas och kontrolleras endast ett paket på 20 000.
För merparten av paketen tas ingen tull ut alls. I Sverige går gränsen för tullavgift vid 1 800 kr. Under det klassas de som lågvärdesförsändelser enligt EU:s regler.
“EU ägnar sig åt självskadebeteende genom att tillåta en gräddfil för aktörer som många gånger struntar i all den lagstiftning som europeiska handelsföretag tvingas efterleva”, säger Martin Kits på Svensk Handel.
EU-kommissionen har föreslagit att tullundantaget ska slopas, och att en hanteringsavgift på 2 euro ska tillkomma för varje paket. Men inga beslut är fattade.
9 av 10 paket från Kina
Enligt statistik som Afv begärt ut från Tullverket har antalet deklarationer av lågvärdesförsändelser ökat dramatiskt. Från 2023 till 2024 växte antalet tullärenden med 61% till 3,3 miljoner. Sedan 2020 har de ökat med 330%.
Men eftersom paketen från Temu inte flygs direkt till Sverige avslöjar Tullverkets statistik bara en liten del.

”Det mesta som kommer till svenska konsumenter märker inte vi av”, säger Stefan Björkencrona, sakkunnig på Tullverket.
”Efter att det tullats nere på kontinenten lastas det om till lastbil som kommer upp till södra Sverige. Men då är det fri cirkulation. Vi har fri rörlighet och det har gått över till en EU-vara, som det kallas”, fortsätter han.
Tullverket har frivilliga samarbeten med fraktbolagen. Men ute på terminalerna kontrolleras nästan uteslutande stora försändelser och då främst för att hitta vapen och narkotika.
En miljard tulldeklarationer
Den belgiska tullen hanterar helt andra volymer än den svenska. 2024 passerades hisnande 1 miljard tulldeklarationer kopplade till e-handel, vilket var en ökning från 414 miljoner året före.
Bara vid Lièges flygplats anlände 408 miljoner försändelser i fjol. Hur stor del som kommer från lågprisgiganterna förtäljer inte statistiken. Men EU-data ger en fingervisning: I fjol kom 91% av alla lågvärdesförsändelser till unionen från Kina.
En majoritet av alla aktörer som sköter tulldeklarationer intill Lièges flygplats fuskar systematiskt och underrapporterar värdena, bedömer den belgiska tullen. Hittills har den dock förlorat alla fall som gått till domstol.
Mot Alibaba, som var tidiga med att etablera sig i Liège, är anklagelserna av annan kaliber. Enligt Financial Times bevakas verksamheten vid flygplatsen av belgisk säkerhetstjänst, som misstänker att bolaget bedriver spionage åt regimen i Peking. Anklagelserna har avfärdats av Alibaba.
Anställda på Alibabas logistikarm Cainiao har tillgång till flygfältet och lastar och lossar varor direkt från planen. Arbetet fortsätter i en gigantisk hangar där paket sorteras och tulldeklareras, innan de skickas vidare ut på kontinenten med lastbilar.
Störst hos Schenker
Temu har inget eget logistiknav i Liège och avslöjar inte vilka bolag de använder. Efter hanteringen skickas varorna på långtradare till terminaler hos fraktbolag i Sverige.
Ekipaget som dök upp oannonserat på terminalen i Södertälje i oktober 2023, var bara det första av många från Temu.
Ute hos Schenkers ombud, från tobaksbutiker till ICA-handlare, fylldes hyllorna snart av grå små paket från den kinesiska nykomlingen.
I Borås gick telefonerna varma hos kundservice. En handfull personer anställdes av Schenker bara för att hantera alla kunder som hade frågor om sina Temu-paket.
På kort tid blev Temu det tyska fraktbolagets största paketkund i Sverige och stod då för 20% av alla paket, enligt Afv:s uppgifter.

Schenkers ursprungsplan var att alla paket skulle hanteras på terminalen i Malmö. Men den blev snart obsolet. Paketen kördes till Helsingborg, Borås, Södertälje – överallt där det fanns plats.
En terminal brukar vakna till liv först vid tre på eftermiddagen. Då börjar paketen som chaufförerna lämnat under dagen att sorteras för utkörning efterföljande dag. Arbetet fortsätter till sju på morgonen.
Men med Temu sattes rutinerna ur spel. Högarna med paket växte och Schenker behövde ha personal som sorterade dygnet runt.
”En bra paketbana kan sortera 1 000 paket i timmen. Trots det behövde vi köra Temu flera timmar dagtid på flera terminaler”, säger Afv:s källa på Schenker.
Rutterna optimerades ständigt av Temu för att få ned priserna. Under en period var det bara större paket som dök upp på terminalerna.
”Då upptäckte vi att vi var billigast på just de tunga paketen”, säger källan.
En dag upphörde lastbilarna att komma, helt och hållet. Temu hade hittat en annan leverantör som kunde köra billigare. Gissningsvis Postnord, DHL eller Early Bird, som bolaget uppger som leverantörer på sin sajt, vid sidan om Schenker.
Afv har sökt samtliga bolag. Inget av dem vill kommentera sin relation till Temu.
“Måste gå back”
De kinesiska lågprisbolagen har inte bara fyllt upp paketskåp och hyllorna hos ombud, utan också drivit upp priserna på flygfrakt kraftigt.
Sedan 2019 har priset för att frakta med flyg mellan Asien och Europa stigit uppåt 60%. Men över Atlanten är priserna oförändrade, enligt uppskattningar från Trade and Transport Group.
”Särskilt Temu har drivit tillväxten”, säger Frederic Horst på den Sydney-baserade analysfirman.

För traditionell flygfrakt finns det knappt någon tillväxt att tala om, enligt Frederic Horst.
Frågan är dock om eran med billiga prylar som flygs över från Kina går mot sitt slut?
Varken Frederic Horst eller andra bedömare som Afv talat med kan förstå hur de kinesiska jättarna lyckas tjäna pengar. Kalkylen blir inte bättre om EU:s tullundantag slopas.
Afv har räknat på kostnaden för att skicka ett paket på 1 kg från Kina till ett postombud i Sverige. Uppskattningen bygger på uppgifter från tre olika marknadskällor. Lågt räknat kostar det 60–80 kronor att skicka de minsta paketen från Kina direkt till slutkund. Då har inte hänsyn tagits till kostnader för hantering vid flygplatserna.
Lågt värde
Värdet per kilo som exporteras av kinesiska e-handlare uppgår till 23 euro, enligt Frederic Horst, som sammanställt kinesiska tulldata. Det kan jämföras med att värdet per kilo gods i snitt uppgår till 140 euro för import, och 190 euro för export till EU.
”Jag fattar inte hur de kan tjäna pengar på det. De måste gå back på vartenda paket de skickar”, säger Afv:s källa på Schenker.
Frederic Horst gör samma bedömning.
”Flygfrakt är helt enkelt för dyrt för att transportera lågvärdesprodukter”, säger han och lägger till:
”Folk kommer inte att sluta köpa billiga varor, men på längre sikt är en lagerhållningsmodell på hemmaplan mer logisk.”
Temu ser ut att ha gjort samma analys. För Afv uppger bolaget att ambitionen framöver är kraftigt minska behovet av flygfrakt.
“Vi räknar med att så mycket som 80% av vår försäljning i Europa kommer att ske via lokal distribution och lokala säljare”, kommenterar bolaget.

Returen – till Bagdad
Temus fraktkostnader tar inte slut när paketen är levererade.
Under fjolåret uppgick svenskarnas returgrad i snitt till 10%, visar Transportföretagens paketindex. Det handlar om över 21 miljoner paket.
Hur många av dem som kommer från Temu vet vi inte, men Aftonbladet avslöjade tidigare i år att ett returnerat paket for hela 3 500 mil. En rutt där varorna åkte via Kina, för att till slut hamna i Iraks huvudstad Bagdad, nära den stora Al-Kazimiyyah-moskén.
Standard för Temu är att erbjuda 90 dagars retur utan att kunden behöver betala en krona.
När Afv testar att returnera varorna kommer svaret snabbt i en popup på Temus sajt.
”Vi erbjuder dig en engångsmöjlighet att få pengarna tillbaka utan att du behöver returnera dem!”
Men engångsmöjligheten visar sig fungera igen och igen. Av de sex varor som vi beställt får vi återbetalning på fem, utan att skicka dem på retur.
Vi får alltså behålla ett par hörlurar, en sjungande kaktus, ett par Spindelmannen-handskar, en liten högtrycksspruta och en säkerhetslampa. Helt utan kostnad.
Den enda vara som Temu verkar se något värde i är köttkvarnen i aluminium. Den returneras och via en så kallad airtag, en liten spårningsenhet, har Afv följt hur den gjort en resa liknande den som Aftonbladets returer.

Det är en betydligt längre resa än vägen till Sverige. Efter flera månader på fartyg runt Afrika landar köttkvarnen i Kina och passerar bland annat “Shein-staden” Guangzhou. Men dyker efter ett halvår upp i centrala Bagdad.
Temu skriver till Afv att underleverantörerna bär ansvaret för var returerna slutligen hamnar.
“Vi erbjuder inte våra tjänster i Irak.”
LÄS MER
Här hittar du fler reportage
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.