Temu
Temu söker svenska säljare – 80% av försäljningen ska bli lokal

Varje månad skickar e-handelsbjässen Temu 2,3 miljoner paket till Sverige. Billiga prylar fraktas med flyg från Kina och i en kartläggning har Afv följt deras resa. Där säger flera inom fraktindustrin att flygfrakt är för dyrt för att frakta lågprisprodukter som Temus.
När Afv frågar Temu om de anser det ekonomiskt hållbart att frakta lågprisprodukter med flygplan, svarar de via sin svenska kommunikationsbyrå Agera PR.
“Sedan förra året har Temu börjat välkomna lokala säljare från Europa.”
80% av försäljningen i Europa ska bli lokal
Temu nämner bland annat Storbritannien, Italien, Tyskland och Polen som exempel. Fortsatt skriver de att de nyligen även bjudit in lokala säljare från Sverige, Danmark och Finland.
“Vi förväntar oss att så mycket som 80% av vår försäljning i Europa ska ske genom lokal distribution och lokala försäljare”, skriver Temu fortsatt och förklarar att de vill “skapa nya tillväxtmöjligheter för lokala företag”.
Driver inga lager i Europa
I december förra året meddelade Temu att lokala lager skulle öppnas här i Sverige, som en del av företagets initiativ att förkorta leveranstider.
Planer som inte har satts i verket.
“Temu äger eller driver inga egna lager i Europa. I stället samarbetar vi nära med tredjepartsleverantörer, för att säkerställa smidiga och effektiva leveranser.”
“Underrapporterar inte varor”
Ett exempel på de kinesiska lågprisbolagens logistikkedjor är ett flygplan som avgår från Kina för att landa på Arlanda utanför Stockholm. Där mellanlandar det för tankning innan det fortsätter mot Belgien, enligt Afv:s uppgifter. Vid den belgiska flygplatsen lastas paketen om till lastbilar som till sist fraktar dem – till Stockholm.
Temu skriver att deras tredjepartsleverantörer bestämmer de mest lämpliga fraktrutterna, inte Temu självt.
I Belgien finns också anklagelser om att kinesiska e-handelsbolag systematiskt underrapporterar värdet på försändelser för att undvika tullavgifter.
Hur bemöter ni dessa anklagelser?
“Temu följer lagar och regler i de marknader där vi är verksamma. Temu förvränger eller underrapporterar inte varor och delar inte upp försändelser för att undvika tullkontroller.”
“Erbjuder inte våra tjänster i Irak”
Men det är inte bara på vägen hit som Temus fraktmetoder sticker ut. När Afv returnerar en produkt kan vi via en spårningsenhet se att den efter ett halvår hamnar i Iraks huvudstad Bagdad.
Hur kommer det sig, och vad gör ni med returerna i Irak?
“Temu tillhandahåller en plattform för tredjepartssäljare att lista produkter till försäljning för konsumenter. Vi erbjuder inte våra tjänster i Irak.”
Afv har frågat Temu varför bolaget rundar EU:s sanktioner mot Ryssland, genom att använda icke-europeiska fraktbolag. Men Temu har inte återkommit.
Läs också det stora reportaget: Temu-paketens galna resa till Sverige: ”Måste gå back”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.