Varumärken visar vägen

En expertfirma på varumärken indikerar bland annat att H&M:s varumärke har ett snabbt stigande värde, trots trög aktiekurs.
Varumärken visar vägen - veckans-data-nr-43-2017_binary_6879501.png

Tabellen intill visar några av de mest värdefulla varumärkena i Norden. Konsultfirman Brand Finance har räknat fram ett isolerat, och potentiellt överlåtbart, marknadsföringsvärde för varje varumärke. Det inkluderar bland annat namn, terminologi, symboler, logotyper och design som identifierar produkter, tjänster eller bolag.

I 2017 års sammanställning är onoterade möbeljätten Ikeas blågula varumärke värt mest, drygt 200 miljarder kronor. Bland börsbolagen dominerar klädbolaget H&M, på 164 miljarder.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här