Varumärken visar vägen

En expertfirma på varumärken indikerar bland annat att H&M:s varumärke har ett snabbt stigande värde, trots trög aktiekurs.
Varumärken visar vägen - veckans-data-nr-43-2017_binary_6879501.png

Tabellen intill visar några av de mest värdefulla varumärkena i Norden. Konsultfirman Brand Finance har räknat fram ett isolerat, och potentiellt överlåtbart, marknadsföringsvärde för varje varumärke. Det inkluderar bland annat namn, terminologi, symboler, logotyper och design som identifierar produkter, tjänster eller bolag.

I 2017 års sammanställning är onoterade möbeljätten Ikeas blågula varumärke värt mest, drygt 200 miljarder kronor. Bland börsbolagen dominerar klädbolaget H&M, på 164 miljarder.

Starkast trend sedan 2016 har norska lågprisflygbolaget Norwegian, vars märkesvärde ökat 80 procent. Även danska DSV (logistik), Lego (leksaker/underhållning) och Vestas (vindkraft) ökar snabbt. Telekomleverantörerna Nokia och Ericsson lever i skilda världar. Medan det förstnämnda finländska varumärket ökat 63 procent i värde har det sistnämnda svenska märket tappat hela 46 procent. Andra svenska storbolag med negativ märkestrend är telekomoperatören Telia, fordonstillverkaren Volvo samt storbankerna Handelsbanken och SEB.

Norwegians, norska sjömatbolaget Austevoll Seafoods och H&M:s börsvärden backas till mer än hälften upp av varumärkenas marknadsföringsvärde.

Marknadsföringsvärde är sam­tidigt inte hela värdet på de affärer där varumärket används. Därtill kan varierande skuldsättning och ytterligare varumärken i koncernen störa jämförelser.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.