Varumärken visar vägen
Tabellen intill visar några av de mest värdefulla varumärkena i Norden. Konsultfirman Brand Finance har räknat fram ett isolerat, och potentiellt överlåtbart, marknadsföringsvärde för varje varumärke. Det inkluderar bland annat namn, terminologi, symboler, logotyper och design som identifierar produkter, tjänster eller bolag.
I 2017 års sammanställning är onoterade möbeljätten Ikeas blågula varumärke värt mest, drygt 200 miljarder kronor. Bland börsbolagen dominerar klädbolaget H&M, på 164 miljarder.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här