”Vi är lika bestörta som VW”


Fika med Affärsvärlden: Per Carleö, marknadsdirektör Volvo Car Corporation i Sverige.

Kanske kan man kalla honom mannen bakom Zlatan Ibrahimovi?-kampanjen. Per Carleö själv är mer modest och skulle nog säga att han är en i teamet som varit med och utvecklat Volvos kampanjer under devisen Made by Sweden, med bland andra Swedish House Mafia, Zlatan och Robyn.

Efter en raksträcka genom företagets marknadsavdelningar är Per Carleö sedan i våras marknadsdirektör för biltillverkaren Volvo i ­Sverige.

Att svenskarna smälter till smart musiksatta naturromantiska bilder från norr, med glimtar av svenska kändisar, går att begripa. Men funkar samma koncept i Kina, Volvos största marknad numera?

– Ja, man förstår att Volvo kommer från en helt annan plats. Och Zlatan är känd även där och har till och med ett eget namn i Kina: ”Ibo”.

Just nu blåser kalla vindar i Kina, men Volvo är väl positionerat på världens största bilmarknad med sin stämpel ”understated luxury”, enligt Per Carleö.

– Västerländska bilar är fortfarande attraktiva, men man går från bling-bling och lyx till kvalitet och eftertänksamhet i sin konsumtion, och den utvecklingen går snabbt.

Per Carleö tillstår att Zlatan Ibrahimovi? har varit en viktig del av Volvos försäljningsframgångar. Han säger att det var Zlatan Ibrahimovi? själv som tog initiativ till samarbetet med Volvo.

– Han satt i Paris och såg vår film med Swedish House Mafia och tyckte att det borde varit han som klev ur den där Volvon i filmen. Zlatan har kört Volvo länge och ringde sin kontakt på Bilia i Malmö, Thomas Wilhelmsson, som också är Chippens (Christian Wilhelmssons) pappa och sa att han ville vara med i en Volvokampanj.

Resultatet är redan reklamhistoria, Volvo fick en Zlatan-effekt på försäljningen och ­filmen, där Ibrahimovi? läser nationalsången, blev det mest sedda svenska Youtube-­klippet under 2014.

Frågan är hur man toppar det? Enligt Per Carleö ska Volvo inte ens försöka. I tider när folk är trötta på reklam måste man hela tiden testa sig fram och förtjäna uppmärksamheten.

Made by Sweden har ett känslomässigt koncept som Volvo håller fast vid. Den ­senaste profilen är ett tips från Zlatan Ibrahimovi?, kompisen Claes ”Svartzonker” Claesson, en före detta krögare som numera är sportfiskets egen megakändis och som både bygger spön och har sina egna drag.

Men när Affärsvärlden träffar Per Carleö är det varken Kina eller Zlatan Ibrahimovi? som är det stora samtalsämnet på Volvo utan den ­avgasskandal som drabbat konkurrenten Volkswagen.

– Vi är nog lika bestörta som VW, det finns ingen skadeglädje över det som hänt. På kort sikt kanske det skulle kunna gynna oss, men om det leder till en misstänksamhet mot branschen skadar det även oss. Vi vinner hellre en tuff match än vinner fördelar genom att något sånt här händer.

Av: Anna Gullers

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF