7 februari 2021 12:00

Hållbarhet blir H&M:s stora utmaning

Med VD Helena Helmerssons kostnadsbesparingar kan H&M vara på väg mot rekordhög lönsamhet. Men runt hörnet väntar den största utmaningen i klädjättens historia.
Hållbarhet blir H&M:s stora utmaning - Helena-Helmersson_Lars-Pehrson-SvD-TT-900

”När det öppnas upp ska vi vara redo.”

Helena Helmersson
H&M:s VD Helena Helmersson. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Sida vid sida stod avgående VD:n Karl-Johan Persson och tillträdande H&M-chefen Helena Helmersson framför pressuppbådet i konferensrummet på bolagets huvudkontor i centrala Stockholm. Den då 46-åriga Helmersson hade bara fått jullovet på sig att fundera över erbjudandet om att ta över rodret på klädjätten. Men det räckte.

Hon hade jobbat på H&M sedan 1997 och avancerat från controller till olika posi­tioner inom inköp och produktion, till hållbarhetschef, till produktionschef och slutligen till bolagets operativa chef innan hon fick frågan om hon ville ta kommandot över hela skutan. Nej, det var nog aldrig någon diskussion. Det här var en chans hon inte kunde motstå. Hon tackade ja och läste för säkerhets skull igenom management-bibeln ”Good to Great” av Jim Collins för andra gången, samt kioskvältaren ”Hit Refresh” av Microsofts VD Satya Nadella.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här