En flygande skattkista

Flygskatten är en perfekt skatt. Men inte av miljömässiga skäl.

KRÖNIKA. Sverige och svenskarna brukar berömma sig av att vara föregång­are, ja rent av pionjärer inom olika typer av miljöengagemang. Det är också det intryck som debatten­ om den nu aktuella flygskatten har bibringat. Argumentet från motståndarna, att Sverige inte på egen hand kan gå före grannländerna, rymmer just den förutsättningen.

Enligt regeringen Löfven, som i förra veckan mer eller mindre­ lovade­ att ett förslag om att beskatta­ flyget kommer att ingå i nästa års budget, ska en ny flygskatt dra in närmare 1,7 miljarder­ kronor om året. En resa inom Sverige ska enligt planerna belastas­ med 80 kronor flygskatt per enkel­resa, en medellång Europaresa skulle kosta 280 kronor, medan skatten på långlinjer satts till 430 kronor. Pengarna ska användas till att sänka arbetsgivaravgifterna för småföretagare. Förslaget ser med andra ord ut som ett exempel på klassisk skatteväxling, där konsumtion straffas till förmån för sysselsättning.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets