Tillsammans till sist

De två Volvo-bolagen närmar sig varandra. Finns logiken i ett litet gemensamägt dotterbolag?

Drömmen om Den Svenska Lösningen har funnits sedan de två Volvobolagen gick skilda vägar 1999 och har varit en industriromantisk förhoppning om att gamla Volvodirektörer och ­andra svenska fordonspotentater ska se till att den naturliga ordningen återgår och bilarna kommer hem igen.

När amerikanska Ford först hintade om att sälja personbilarna för tio år sedan spekulerades det i att familjen Volvo skulle enas. Då trodde – eller hoppades – en del att den gamla mamman AB Volvo skulle lägga bud, men det fanns ingen logik i en sådan affär. När AB Volvo 1999 sålde sin personbils­division till Ford rådde global överproduktion. Volvo PV skulle inte orka med att tävla med Volkswagen, GM och Toyota. PV var för ­litet och det fanns inte några sam­ordningsfördelar med resten av koncernen, inriktad på kommersiella fordon. Den logiken hade knappast förändrats.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets