Affärsmodellpodden: Jultidningar
Det handlar om en business och hur man tjänar pengar. Vem är vinnare och vem är förlorare? Svaret är nästan alltid oväntat och ämnet för en helt ny podd, där Cordials vd Linus Malmberg och Affärsvärldens chefredaktör Erik Wahlin i varje avsnitt sätter tänderna i en affärsmodell.
Med nyfikenhet, research, humor och lång erfarenhet av att bena upp affärsmodeller tar de sig i första avsnittet ett högaktuellt affärsmodell: jultidningsbranschen.
– Det finns otroligt mycket spännande med jultidningar, det är en ganska kontraintuitiv och kontroversiell affärsidé. Jultidningsförlagen lär barn att tjäna pengar, men man använder också barnen för att själv tjäna pengar, säger Erik Wahlin.
– Det är en klassiker. Distributionsmodellen är ganska cool, det är inte så mycket omnichannel över det, säger Linus Malmberg.
Programledarna överraskas av förlagens siffror. De trodde det var en väldigt lönsam business, men marginalerna är lövtunna. Internet har skapat problem för affärsmodellen, men på ett oväntat sätt. Numera är det säljarna – barnen – som sitter med trumf på hand.
Lyssna på podden här: