13 april

I megasuccén Normal har retailkungen knäckt koden – igen

Danska Normal har tagit Sverige med storm genom att göra som andra lågpriskedjor – fast tvärtom. En annan nyckel har enligt Sverigechefen Jan Nyberg varit att dammsuga sociala medier efter trender. Bakom succén står danska doldismiljardären Anders Holch Povlsen. På rekordtid har han blivit en av de tyngsta spelarna på den svenska skönhetsmarknaden.
✓ Strategin bakom nya lågprisutmanaren: "Vi har egna influencers"
✓ Förmögenheten: Äger 1% av Skottland – närmar sig Stefan Persson
✓ Offensiva köpen i Sverige: Slukat konkurrent av Axel Johnson

”Det här är vår bästsäljande produkt just nu”, säger Jan Nyberg som är chef för den danska lågpriskedjan Normal i Sverige.

Han står vid montern som möter kunderna när de kliver in i butiken. Idag är den överfylld av små glasburkar med rosmarinolja. I sociala medier talas om att den ska stimulera hårtillväxt. Tillverkaren Mielle håller sig till att säga att oljan är välgörande för hårbotten.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här