Lågpriskedjans nya tillväxtkross: ”Ser ingen avmattning”

På sex år har Normal gått från noll till två miljarder i omsättning i Sverige. Nu har en ny rekordrapport ramlat in hos Bolagsverket från den danska lågprisutmanaren. Omsättningen ökar med 73%. "Vi har de senaste och hetaste produkterna som figurerar på sociala medier", säger Sverigechefen Jan Nyberg till Afv om strategin.
Lågpriskedjans nya tillväxtkross: ”Ser ingen avmattning” - Jan Nyberg, Sverigechef för Normal
Jan Nyberg, Sverigechef för Normal, har ett nytt rekordår bakom sig. Foto: Maxim Thoré / BILDBYRÅN

Normal har lämnat ännu ett succéår bakom sig. För ett år sedan gick den danska lågpriskedjan ut med att de spräckt miljardvallen i Sverige med en omsättning på 1 142 Mkr. I den nya årsrapporten var Normal förvinnande nära att passera nästa miljard, efter en tillväxt på 73%, kan Affärsvärlden berätta. Omsättningen landar på 1 977 Mkr.

En ny butik – i veckan

Jan Nyberg är Sverigechef för Normal.

”Det blev ett väldigt bra lyft!” säger han om rekordåret.

Normal säljer främst produkter inom skönhet, hälsa och hygien, men på hyllorna ryms också hushållsartiklar och godis till lågpris. Sedan den 1 augusti har kedjan öppnat 31 butiker i Sverige. Det är nästan en butiksöppning i veckan. Totalt har Normal nu 132 butiker i Sverige.

Hur länge kan ni växa med 73% per år?

”Nu håller vi hög takt. Sen är det är klart att någon gång växlar det ner, men vi ser ingen avmattning nu”, säger Jan Nyberg.

Lägre marginaler i Sverige

Hela koncernens rapport finns fortfarande inte tillgänglig, men i fjol låg Ebit-marginalen globalt på 8,8%. Ett tapp från 10,3% året innan, vilket koncernchefen Torben Mouritsen uttryckte besvikelse över i en intervju med danska Berlingske.

I den nya rapporten från Normal Sverige ligger Ebit-marginalen på klart lägre 5,5%. Året innan låg den på 5,8%.

”Med den kraftiga expansion vi har haft är det inte så konstigt”, säger Jan Nyberg och lägger till:

”Alla vi som jobbar inom retail vet vad det kostar att etablera nya butiker. Med så många butiker vi öppnade tycker jag det ser förnuftigt ut.”

Miljardären har knäckt koden – igen

Normal är onoterat och ägs till 75% av Danmarks rikaste person Anders Holch Povlsen. Den medieskygge miljardärens förmögenhet har växt kraftigt under det senaste året, pådrivet av Normal och klädjätten Bestseller. Han har tagit också ett allt fastare grepp över skönhetsmarknaden, nu senaste genom förvärvet av Kicks från Axel Johnson.

Mer om miljardärens framgångar i Sverige berättar Afv i reportaget: ”I megasuccén Normal har retailkungen knäckt koden – igen

”Vi har de senaste, hetaste, coolaste produkterna som figurerar på sociala medier. Alla de som influencers visar. Antingen har vi produkten från början, eller så jagar vi tag på den”, berättar Jan Nyberg i reportaget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.