7 juni 2020 12:00

Nödlandningen

Krisande flygbolaget SAS behöver snabbt tillföras mellan 8 och 15 miljarder kronor i eget kapital för att överleva. Men är det någon som vill skjuta till pengarna?

Coronakrisen har tvingat ned över 90 procent av SAS flygplan på marken. Och trots att över 5000 heltidsanställda varslats om uppsägning, vilket motsvarar 40 procent av arbetsstyrkan, rinner pengar i strida strömmar ut ur bolaget. Den senaste kvartalsrapporten avslöjar att SAS har ett negativt kassaflöde på 500 till 700 miljoner kronor per månad. Vd Rickard Gustafson varnar för att det till och med kan bli värre nu när flygbolaget ska starta upp fler rutter i juni.

”Jag tror att det kommer att bli ganska dyrt att starta upp och öka kapaciteten. Mycket snabbt får man tillbaka alla kostnader samtidigt som det sannolikt kommer att ta lite tid för efterfrågan och intäkter att komma ikapp ”.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här