25 april 2021 12:00

”Tror på ett kosläpp”

Vilka blir modeindustrins överlevare och hur står sig lyxkonsumtionen efter pandemin? Det svarar Christina Synnergren på. Hon är den första svensken genom tiderna som styr Boston Consulting Group och är konsultjättens globala expert på mode och lyxvaror.

Lyx är inget lätt ord. Vad som uppfattas som lyxigt för en person behöver inte vara lyx för någon annan. En del av lyxkonsumtionen inom modeindustrin handlar inte om bara pris utan även om exklusivitet och hållbarhet. Inom modeindustrin talas det även om ”affordable luxury”: lite dyrare plagg som inte är ouppnåeliga med varumärken som exempelvis Acne Studios. Men det som Christina Synnergren fokuserar på handlar dels om modebranschen brett, dels det översta prissegment, tänk Gucci, Louis Vuitton, Prada, Burberry etcetera.

Modehandeln har åkt på en dubbelstöt under pandemin. Kläder, väskor och skor har inte efterfrågats i samma utsträckning när människor inte får träffas. Dessutom finns klädhandeln ofta i stadskärnor eller köpcentrum, platser som man har avråtts från att besöka. Precis som resten av modeindustrin stod lyxbutiker för ett år sedan med växande varulager inför en vår- och sommarkollektion som aldrig tog fart på grund av pandemin.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här