Det våras för lyx

Marknaden för livsstils- och lyxvarumärken omsätter över 200 miljarder euro årligen. Under fjolåret sågs en kraftig nedgång i segmentet. Men nu finns flera tecken som tyder på en återhämtning.
Lyxkonsumtion
Foto: Gerhard Kienzle/Unsplash

Under våren har flera stora lyxkoncerner visat på en försäljning som har legat över förväntan. Den franska lyxkoncernen LVMH med ett sjuttiotal varumärken såsom Dior och Louis Vuitton, överraskade marknaden positivt med sin senaste kvartalsrapport. Bolaget redovisade en försäljning på 14 miljarder euro och ökningen med 32% var drygt en miljard mer än Bloombergs konsensus.

Andra lyxjättar som det schweiz­iska konglomeratet Richemont, med bland annat lyxjuveleraren Cartier, har också redovisat försäljningssiffror som var högre än väntat. Även här drivet av den asiatiska marknaden.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets