Musikaler räddar operan

Operainstitutionerna i Malmö, Karlstad och Göteborg har varit publikmässigt starka de senaste åren. Men det är musikalerna som lockar dit åskådarna.

Fjolåret var framgångsrikt för Malmös operahus. Sammanlagt hade verksamheten, som ägs till 90 procent av Region Skåne och till 10 procent av Malmö stad, närmare 257 000 besökare. Detta är den vassaste prestationen sedan millennieskiftet och är betydligt högre än det näst besöksintensivaste året som inträffade 2014 med en publik på 223 000. Framför allt var det musikalen Billy Elliot – inspirerad av filmen med samma namn som handlar om en pojkes uppväxt i en engelsk gruvstad i förfall – som lockade besökare. När den hade Sverigepremiär i Malmö hade den redan hyllats internationellt och satts upp bland annat på Broadway i New York. I Malmö spelades den 45 gånger förra året och sågs av 63 000 besökare. Anledningen till framgången är just att många har en relation till berättelsen genom filmen men även att förberedelserna väckte uppmärksamhet.

– Billy Elliot är krävande och vi fick, i samarbete med Stockholms stadsteater, specialträna sex pojkar under ett år för att de skulle klara rollen, säger Torgny Nilsson, presschef på Malmöoperan.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco