Övervärderad e-handlare

ANALYS Nätmodehandlaren Boozt växer snabbt, men lönsamheten är det sämre med. Affärsvärlden ser mer risker än möjligheter.

SÄLJ När Boozt drog igång verksamheten 2007 var idén att med en egenutvecklad plattform sköta e-handeln på provision åt olika modevarumärken. Men efter att ha förlorat ett stort kontrakt 2011 lade bolaget om strategin till att med samma plattform sälja andras kläder, ungefär som varuhuset NK fast på nätet. Tillväxten har varit kraftig. 2014 hade verksamheten en omsättning på drygt en halv miljard kronor, tre år senare var den drygt två miljarder.

Den höga tillväxten har gjort att bolaget i dag värderas till två gånger försäljningen, vilket är betydligt högre än de flesta andra klädhandlarna på Stockholmsbörsen. Men för att värderingen ska kunna motiveras, måste tillväxten så småningom omvandlas till vinster. Affärsvärldens bild är utsikterna för det inte tillräckligt goda för att motivera dagens värdering.

Den finns en viss ”glans” runt de snabbväxande internet- och teknikbaserade bolagen som har vänt många år av initiala förluster till stora vinster. Denna glans har lite oförtjänt, i Affärsvärldens ögon, smittat av sig på en uppsjö av nya internetbaserade bolag som har betydligt sämre ”unit economics”. Boozt är ett sådant.

Till att börja med är skalbarheten i att sälja kläder begränsad eftersom majoriteten av kostnaderna är rörliga. Kostnaden för att köpa in kläderna är rörlig. Kostnaden för att skicka kläderna till kund är till stor del rörlig. Till och med marknadsföringen, som på internet oftast betalas per klick eller motsvarande, är också i mångt och mycket rörlig.

Med det sagt visar Boozt verksamhet vissa tecken på skalbarhet och bolaget har också vidtagit åtgärder för att byta ut rörliga kostnader mot mer skalbara fasta. I början av förra året flyttade bolaget in i ett högautomatiserat hanteringscenter utanför Ängelholm som har betydligt högre fasta kostnader än det gamla manuella lagret. Bolagets kostnader för hantering och distribution har sjunkit som andel av försäljningen de senaste åren och med det nya lagret finns det säkert utrymme till ytterligare förbättring.

Vidare saknar Boozt tydliga uthålliga konkurrensfördelar – sortimentet består av ungefär samma urval av kläder och smink från kända varumärken som går att hitta på många andra ställen. Det finns såklart saker som bolaget gör bra, som marknadsföringen på internet, där bolaget inte verkar gå i fällan att basera denna på glädjekalkyler av kostnaden för att attrahera nya kunder. Sådan skicklighet har dock många andra bolag också.

Sammantaget bedömer Affärsvärlden att Boozt som bolag gör många saker rätt och det finns säkerligen utrymme för bolaget att växa framåt. Vilken lönsamhet som den här sortens nätmodehandlare utan egna varumärken kan nå är dock mycket ovisst.

En litet haltande jämförelse kan göras med framgångsrika utländska bolag som Asos och Zalando – haltande för att de båda har en viss andel egna varumärken och högre bruttomarginaler än Boozt. Duon har som bäst nått medelhöga ensiffriga rörelsemarginaler. Skulle Boozt lyckas lika bra och växa med 30 procent per år till 2020 och då nå en rörelsemarginal på 5 procent, skulle Affärsvärlden fortfarande inte vilja betala dagens börskurs. Rekommendationen blir därför sälj.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.