16 frågor: vd Jonas Samuelson

Hur är stämningen i firman ett år efter att General Electric-affären stoppades?

– Det är historia. Vi går inte runt och funderar på det, utan vi ser framåt.

Kan man säga att det kanske var bäst som skedde?

– Nej, det tycker jag inte. Affären hade skapat enormt mycket värde. Och det reflekteras i att aktiekursen gick upp kraftigt när vi hade affären, och sen gick den ner igen.

Överväger ni andra stora förvärv?

– Det finns inga andra som är intressanta för oss i den storleksklassen.

Inga kinesiska aktörer, till exempel?

– Nej, nej.

Hur tänker ni när det gäller mindre förvärv?

– Vi har ett par fokusområden. Det viktigaste, som vi tittar mest på just nu, är inom professionella produkter. Vi är ganska svaga i Nordamerika. Och för att kunna vara en bra leverantör till de stora snabbmatskedjorna behöver man en solid närvaro i Nordamerika. Grillar, kylskåp, diskmaskiner, allt möjligt som du har i ett storkök/restaurangkök.

Och det andra?

– Vi tittar fortfarande på utvecklingsländer där vi kan köpa lokala champions som ger oss mer marknadsaccess.

Hur stora finansiella muskler har ni för förvärv?

– Om vi håller oss till vår finanspolicy, en skuldsättningsgrad på ungefär två gånger ebitda, så ligger vi i trakten runt 15 miljarder kronor.

Kommer det andra storaffärer i branschen?

– Absolut. Men vi har i dag 6–7 globala bolag som känns som ganska jämspelta. Det finns säkert möjlighet att några av dem skulle gå samman, men jag tror inte det är huvudscenariot, framför allt inte efter vad som hände med Electrolux och GE.

Ni spår en marknadstillväxt på 2 procent nästa år globalt. Hur ser det ut för er?

– Vi räknar med att ha fortsatt något positiv tillväxt framöver. Men viktigast för oss just nu, det är att öka vår rörelsemarginal. Det är vår absolut viktigaste prioritering.

Analytikerna tror inte att ni klarar av målet om 6 procents rörelsemarginal. Inte 2017 i alla fall.

– Våra mål är att så snabbt som möjligt komma till 6 procent. Fyra av sex av affärsområdena ligger över 6 procent 2016. Men Latinamerika och i viss mån även small appliancies, det vill säga dammsugare och små hemprodukter, drar ner snittet.

Vad ska ni göra?

– I Latinamerika har vi en, skulle jag vilja säga, väldigt bra verksamhet som har drabbats av i princip en halvering av marknaden i Brasilien och Argentina de senaste åren. Så det är fråga om att få rätsida på vår kostnadsstruktur med den nya lägre efterfrågesituationen. Och det jobbar vi hårt med. Sen har vi våra småprodukter, där vi har haft lägre lönsamhet under senare år, men där är vi mitt uppe i en turnaround som kommer att börja leverera under 2017.

När når ni 6-procentsmålet?

– Vi har inte gett någon exakt tidsram, men mitt mål är att göra det så snabbt som möjligt.

2017?

– Det hade varit väldigt bra, men vi har inte gett en sådan guidning.

Säg att ni når 6 procent i slutet av 2017?

– Möjligheten finns, ja.

Ska ni då höja målet till 8 procent?

– Det är möjligt att det är nästa mål, men för oss är det viktigt att man tittar på värdeskapandet som en balans mellan olika faktorer: tillväxt, rörelsemarginal och kapitalomsättningshastighet.

Electrolux är ökänt för att överraska med engångskostnader. Är det slut på det nu?

– Om man tittar på den omställning som vi har gjort under de senaste 10–15 åren, då har det handlat ganska mycket om att se till att vi har en konkurrens­kraftig produktionsbas med rätt skala och rätt kostnadsnivå. En stor del av den potentialen har realiserats, det vill säga, sannolikheten att det kommer att bli ytterligare förändringar i den magnituden, den är inte så stor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight