7 frågor: vd Henrik Ehrnrooth


Du är relativt ny vd för Kone, vad gjorde du innan?

– Jag har tidigare varit managing director på Goldman Sachs inom divisionen för Investment Banking. På Kone har jag varit sedan 2009 som finanschef. Jag satt även med i styrelsen innan jag blev vd i våras.


Vad vill du åstadkomma med Kone?

– Min och bolagets vision är att skapa den bästa möjliga lösningen för människor som förflyttar sig inom byggnader. Vi har under de senaste åren genomfört en rad globala utvecklingsprogram och fler tillkommer framöver. Målsättningen är att skapa produkter som gör att vi ökar avståndet till våra konkurrenter.


Hur ska ni nå ert tillväxtmål?

– Målet är att växa snabbare än marknaden. Under senare år har vi valt att fokusera på snabbväxande marknader som Asien. För att lyckas med fortsatt tillväxt måste vi utveckla vår egen konkurrenskraft. Då krävs ett team av mycket engagerade medarbetare.


Kina är en viktig marknad för er, vad driver tillväxten?

– Vi ser fortsatt tillväxt i Kina över lång tid. Urbaniseringen fortsätter, något som skapar behov av fler bostäder. Eftersom mycket i Kina byggs på höjden krävs hissar i stor utsträckning. Många hus är också i behov av att renoveras för att klara den pågående inflyttningen. Kina står i dag för en fjärdedel av all hiss- och rulltrappsverksamhet globalt. Därför ska vi upprätthålla vår ledande position inom nytillverkning i Kina samt utveckla vår underhållsverksamhet.


Vad ser du som era största konkurrensfördelar?

– Vår personal på alla nivåer. Branschen är väldigt personalintensiv och ett vinnande team är en förutsättning för att nå hög kundnöjdhet. En annan är vår innovationsförmåga. Det senaste exemplet är vårt koncept som vi kallar för People Flow Intelligence som erbjuder en skräddarsydd helhet för styrning av hissar, vändkors och låssystem för byggnader. En annan är vår nya höghöjdshiss som tillåter höjder på upp mot en kilometer. Det är dubbelt så högt mot vad som finns på marknaden i dag.


Är breddning av produktutbudet en möjlig tillväxtkanal för er?

– Vi kommer att utveckla vår kärnverksamhet som är hissar, rulltrappor och relaterade lösningar för byggnader. Vi ser över hur vi kan stärka vårt erbjudande inom detta område. Ett område vi tittar på är lösningar för passerkontroll som kan integreras med hissar.


Hur ser du på möjligheten att växa genom förvärv?

– Vi är intresserade om möjligheter uppkommer. Men vår bransch har redan konsoliderats i hög utsträckning, framför allt inom nytillverkning. På underhållssidan gör vi förvärv med lokal förankring, vilket är ett sätt för oss att växa vår serviceverksamhet.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight