8 frågor: vd Martin Nordin
Hur skulle du vilja sammanfatta fjolåret?
– En hel del har åstadkommits i det tysta. Mycket tid har lagts på detaljhandelsdelen. Det är ett steg i en lång process som började redan 2010. Vi stod då inför ett val om vi skulle sälja eller expandera. Det blev det senare där vi nu bildat Frilufts AB, där Naturkompaniet, finska Partioaitta och tyska Globetrotter ingår.
Vilket är syftet med det nya friluftsbolaget?
– Vår ambition är att bli den största renodlade outdoor-handlaren i Europa. I ett första skede finns det stora synergier att hämta. Sedan har vi en intention att särnotera Frilufts AB.
Vad händer inom det ni kallar för Brands där bland annat Fjällräven ingår?
– I första hand gäller tillväxt på prioriterade marknader. Framför allt växer vi snabbt på den amerikanska marknaden med våra varumärken Fjällräven och Hanwag. Men vi har också lagt mycket tid på att få ordning på vårt amerikanska dotterbolag Brunton som haft problem under en längre tid.
Vilka andra marknader vill ni växa på?
– Vi har funnits ett tag i både Asien och Östeuropa där vi nått lönsamhet och tillväxt. Vi har dock valt att vara mer försiktiga i länder som Ryssland där osäkerheten är stor. Vi vill växa i öst, men den stora potentialen finns fortfarande framför allt i Europa och USA.
Vad ligger bakom framgångarna i USA?
– Än så länge är vi en liten aktör, men om vi tar Fjällräven som exempel så har vi lyckats bra med positionering där vårt koncept med hållbara produkter tagits emot väl. Försäljningen av Kånken-ryggsäckar är dubbelt så stor nu i USA mot hur det var när det var som bäst i Europa.
Ni har legat lågt med förvärv, hur ser ni på det?
– All tid kommer att gå åt till att få ihop vårt samarbete inom det nya friluftsbolaget samt att vi fortsätter att investera i USA. Men vi vill väldigt gärna göra affärer och är alltid öppna för förslag, även om vi är rätt så kräsna och inte betalar några överpriser.
Vad skulle ett förvärv i så fall bestå av?
– Ett intressant segment som vi tittat på är underkläder. Vi kom dock fram till att vi saknar den kompetens som krävs. Då återstod att köpa ett bolag, men vi ansåg att priserna var för höga. Ett inte otänkbart scenario är i stället att vi hittar komplement till våra dotterbolag Brunton och Primus inom hårdvarusegmenten.
Varför har ni valt att flytta bolaget till Schweiz?
– Flytten är ett led i att en stor del av verksamheten inte är baserad i Sverige. Med en flytt till Schweiz får vi en mer internationell profil och det blir lättare att hitta rätt kompetens. Då många av våra chefer är utspridda runt om i världen blir det lättare att hålla ihop det nätverk som finns. Bättre och snabbare resvägar är en annan anledning till att det blev just Zürich och Schweiz.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.